Woggi Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 Hejsan! jag har precis gjort mig en stor greenscreen.. Men jag har några frågor.. Jag använder premiere! Efter jag har tagit in en liten sekvens med mig framför greenscreenen i Premere, lägger jag på effecten Greenscreen på klippen, då blir bakgrunden svart. Men sen exporterar jag klippet som en quicktime. När jag sen ska importera den till After Effect är fortfarande det svarta bakgrunden kvar. Jag ska lägga in en en ny bakgrund. Jag är ny inom greenscreen och försökt hitta information hur man gör, men jag har gått lite bet. Finns det någon som kan ge mig tips hur jag får bort bakgrunden så att jag bara mig utmaskad? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 15, 2004 Share Posted April 15, 2004 Alltså bakgrunden blir svart för du inte har lagt någon bild/klipp som ska ligga bakom. Jag tycker du borde tabort greenscreenen i AE direkt (med color difference key) Dessutom är den bättre än den i premiere tycker jag iaf ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woggi Posted April 15, 2004 Author Share Posted April 15, 2004 tack för svaret, fungerar det att göra i standarversionen av AF? såg att ska man jobba med motion tracking måste jag gradera upp till Pro versionen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woggi Posted April 16, 2004 Author Share Posted April 16, 2004 Har suttit hela natten för att försöka på en bra sekvens med grenscrennen.. men jag lyckas inte få bort allt det "gråa" i bakgrunden! hmm har jag fel ljus sättning tro? det blir som en liten hinna kvar run mig. så fotot som jag lägger i bakgrunden blir mycket mörkare än hur orginalet ser ut. Har provat alla inställningar i Greenscreen effecten.. kanske jag ska använda något mer för att ränsa upp bakgrunden? /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Du kan ju använda dig av effekterna under "keying" tex. Spill supressor som tar bort lite av det där irreterande som är på skådespelaren.' Ett trick är att ta bort lite för mycket med greenscreen effekten och sen använda inner oter edge ket (tror jag den heter) och göra kanterna på objektet mjuka.. Det har hjälpt mig ofta. Sen är det ju jätte svårt med ljussättningen och nyansernaoch allt... Jag har misslyckats många ggr innan jag lyckades ;) Kan du skicka en bild från klippet så kan jag ta en närmare titt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woggi Posted April 16, 2004 Author Share Posted April 16, 2004 här har du första bilden med greenscreenen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woggi Posted April 16, 2004 Author Share Posted April 16, 2004 sen provade jag mot denna bakgrund 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woggi Posted April 16, 2004 Author Share Posted April 16, 2004 Så blev slutresultatet så här.. hmm ser du att det inte blir riktigt bra.. det är en liten "dimma" runt handen som gör att bakgrunden inte blir skarp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 testa som jag sa att tabort lite för mycket och använda "inner outer edge key" för det gör mycket. ANnars så är det ju så att AE inte har de mest avancerade kontrollerna för keying och det finns även keying-ålugins som är bättre än grundeffekten :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JRL Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Försök att få en så jämn ljus yta som möjligt på det gröna när du filmar, En ljussättning på greenscreenen, sen en på det du filmar.. Får hålla sig en bit ifrån det gröna, så det inte blir skuggor.. Men den gröna dimman får du nog bort med Spillsupressor som Orange sa.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wombator Posted April 26, 2004 Share Posted April 26, 2004 Du kan ju använda dig av key effekten flera gånger.. du kan tex börja med att keya bort det ljusare gröna, sedan göra en ny för det lite mörkare osv... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts