Rolle_B Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Hej allihopa. Har gjort en liten testsnutt med de nya prylarna. Maskinen färgkorrigerar nu automatiskt RGB-dioden, stabilisering fungerar (nästan perfekt). Pga viss begränsning av plats så var jag tvungen att göra en komprimering av filen (tyvärr) innan den kunde laddas upp. Orginalet av denna fil är 49MB, lite jobbigt att ladda ner för att bara se ett par sekunder. Tycker bilden blev riktigt bra med tanke på priset samt vilka delar som används. Jag och alla jag hjälpt hittils är i alla fall nöjda... Kom gärna med kommentarer. Ha de bra! Länk till fil: http://www.silvercircle.se/super8dvd/1978.wmv 0 Citera
Rolle_B Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Hej Vilcans Ja tanken var att visa att det går att bygga en scanner själv. Drivningen sker med tandhjul monterade på en stegmotor som är utväxlad 1:10. Med hjälp av läsgafflar håller programmet koll på vart bilden befinner sig och räknar ut när kortet skall tas så bilden blir så stabil som möjligt. Återföringen av färginfo till chippet är en hemlis, funkar dock perfekt. Sen ligger det en hel del programmering bakom allt detta... Nästa modifiering blir wetgate fotografering samt linsbyte som jag skrev till Mattias i den förra tråden. Kameran är en LU-170. Skulle jag haft råd så hade det varit en 3CCD där, men det kommer... Bilden här är inte i närheten av hur bra den okomprimerade filen är. Vart kan man ladda upp en så stor fil (utan att de blir sura om den laddas ner ofta)? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Det ser ju ut att vara OK, men det är en ganska hårt komprimerad bild. Det hade varit bättre om filmklippet var 3 sekunder långt med midre komprimering. Sedna undrar jag vad du egentligen menar med "färgkorrigerar automatiskt", du har väl inte satt in någon automatik som får bestämma färgerna? 0 Citera
Rolle_B Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Hej Kent Jo jag vet, tyvärr är den lite missvisande. Finns det nånstanns man kan lägga upp en så stor fil? Jo. Fast först måste man ta en frame, den man tycker ser bäst ut, ställa in R,G och B samt bländare manuellt. Sen är det lite "hokus pokus" mjukvara som du inte gillar som styr intensiteten för varje färg, och detta funkar kan jag lova. :) Kul att du gilla kvalitén... Fast orginalet är bättre... 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Visst, en hopuspokus grej kan fungera bra under rätt förutsättningar. Men den kommer inte att "hitta rätt" alla gånger, det mänskliga ögat är bäst på att bestämma vad som ser bra ut. ;) Sedan tillkommer det ju en hel del pillande innan den kan börja korrigera, och eftersom detta måste göras för varje ny scen så vet jag inte om den kan kallas "automatiskt" egentligen? ;) 0 Citera
Rolle_B Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Måste medge att det är rätt vågat av dig att hugga ner på något du inte ens sett eller har en aning om hur det funkar. Föresten, min fråga i förra tråden, du sa att FlashScan har färgkorrigering. Måste man sitta och titta hela tiden och justera för hand eller? Vad sker i så fall med de fösta ca 15-20 frames som man missar innan man hinner reagera? Nyfiken på detta... Ögat är bra helt klart, men det är även dagens elektronik. Och nej, det behöver bara justeras en gång, annars kallas det inte automatiskt. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Måste medge att det är rätt vågat av dig att hugga ner på något du inte ens sett eller har en aning om hur det funkar. Hmmm, jag ser egentligen inte vad det är som är vågat? Jag har ju inte totalsågat din grej och skrattat åt den med ett utsträckt pekfinger och sagt "Det där kommer ju aldrig att fungera!". Det hade varit vågat. ;) Det enda jag har sagt i "sågningsväg" är väl att automatiska korrigeringar behöver en övergripande kontroll och justeringar av användaren (med ett mänskligt öga), annars ger de inte ut så bra resultat som möjligt. Att jag inte har sett det spelar ingen större roll, för varken Canon, Nikon eller Adobe har lyckats skapa ett perfekt fungerande automatiskt "elektroniskt korrigeringsfilter" (eller vad man nu ska kalla det), så jag tror inte att det är så vågat att säga att din behöver övervakning och justering den med. :) Föresten, min fråga i förra tråden, du sa att FlashScan har färgkorrigering. Måste man sitta och titta hela tiden och justera för hand eller? Vad sker i så fall med de fösta ca 15-20 frames som man missar innan man hinner reagera? Nyfiken på detta... Ja, såklart man måste justera. Det måste man göra med till och med den totalt dyraste filmscannern du kan tänka dig, som kostar tiotals miljoner. Det är alltid en människa "vid spakarna" så att säga. Vad man sedan har för verktyg och möjligheter att pilla på bilden varierar, men det är alltid en människa som korrigerar. Vad som händer med de första bildrutorna? Det beror på vad man har för jobb, är det ett proffesionellt jobb så stoppar man, justerar, pillar, backar och tar om scenen från början. Är det gamla familjefilmer så beror det på om det är en stor förändring eller en fjuttjustering som knappt märks. Är de mycket som skiljer så går det bra att stoppa och backa där med, är det en fjuttjustering så spelar det ingen större roll för familjefilmer mitt i ett scenbyte, det märks knappt och blir rätt på en halv sekund eller så. Och nej, det behöver bara justeras en gång, annars kallas det inte automatiskt. Hmmm, här tror jag att vi pratar förbi varandra igen. Jag menade vid scenbyten, alltså vid "större scenbyten". Typ från inomhusscen till utomhusscen, från en mörk scen till en ljus scen, från en scen med gröna ängar till en scen med blått vatten. Olika exponering, olika ljus. Om du inte behöver justera vid sådana scenbyten så förstår jag inte varför man skulle behöva justera för den första scenen? 0 Citera
Rolle_B Postad 1 februari 2007 Författare Postad 1 februari 2007 Detta kan vi nog diskutera i all evighet. Jag vet att det funkar i alla fall, det gör mig tillfredsställd, samt att jag kan göra annat medans maskinen surrar. Gjorde lite fler test igår. Vid de scenbyten du nämnde (gräs -> ex. vatten) krävs 1-2 frames innan RGB-kontrollern ställer om sig (dvs 1/18 dels sekund). Jag tror inte detta märks på slutresultatet. Min första fråga var egentligen vad ni tycker om bilden i helhet... (Fråga till Kent: Kan FS jobba snabbare är 18fps? Har föresten fått den stora äran att se en *.AVI fil gjord med FS samt testa med orginal filmen i min) 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Ja. Läs mer information om scannern på sidan som du fick en länk till i förra tråden där du hade frågor, alternativt fråga tillverkaren om du vill veta detaljer. Wow, ta patent på det som gör din magiska "autofix" med färgkorrigeringen, det är den första av sitt slag i världen som fungerar i så fall. ;) OK, nu ska du få ha din tråd i fred, jag ska inte komma och störa mer. :) 0 Citera
vilcans Postad 1 februari 2007 Postad 1 februari 2007 Intressant. Lu170, är det den här? Hur mycket kostar en sån kamera? Den och de andra kamerorna från det bolaget verkar vara intressanta om man vill bygga egna grejer. Har de enkla APIer för programmeringen? 0 Citera
Rolle_B Postad 6 februari 2007 Författare Postad 6 februari 2007 Hej Vilcans Ursäkta med dröjsmål av svar, har varit bortrest under helgen. Ja, det är den kameran. Som du säkert redan sett har de många fler modeller. Pris, vet ej riktigt. Min var ett demo-exemplar så jag fick den till ett annat pris. Tror att det ligger på ca. 7500-9000SEK. Det finns utvecklingsmjukvara att tillgå samt APIer (C++). Själv använder jag den mjukvara som följde med, funkar riktigt bra. Det finns säkert bättre kameror det betvivlar jag inte en sekund. Mitt tips till dig är att leta efter en begagnad 3ccd om du har tänkt att köpa en. Är själv på jakt efter en. Har du nåt tips? 0 Citera
megawatti Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 kan du inte bygga dig en telecink divs massa optik blablabla sen rätt in i videokameran från projektorn, eller är detta samma teknik? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.