Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Kommer ha klar en film på ca 30 minuter någon gång i April. Den skall spridas på nätet så mycket som möjligt. Det kommer vara nedladdningar från många länder, vilket utesluter alla spridningformer utom Torrent. Nog med det.

Jag vill gärna göra en "proffsig" filmkänsla med meny m.m. (Encore). Tycker ni man skall satsa på det och göra en ISO fil utav skivan som man sedan sprider som torrent. Eller skall man dra ner kvaliteten och begränsa till max 700MB (skita i meny och bara göra en mpeg fil).

Dilemma:

Sprida till så många som möjligt vs. snygg slutproduktion.

Postad

Tänk som så: Om du vill att så många som möjligt ska kunna se den, gör den lättöppnad eller bifoga en manual där du berättar hur de ska göra för att spela upp filen. Jag skulle köra på en vanlig avi-fil, så att så många som möjligt kan spela upp den utan bekymmer.

Postad

Kan man göra en mapp till en torrent?

1 En PDF hur allt går till för att spela upp.

2 DVDomslag (PDF)

3 filmen (antingen som avi eller som ISOfil(meny och chapters m.m.))

Ifall man har ISO kommer jag nog göra filen större än 700mb och då kan man bara se filmen genom att bränna isofilen på en DVD och kolla från DVDn.

Tycker ni det verkar bättre att göra en avi istället? då kan man kolla på filmen på dator och bränna hur man vill. Dock försvinner exlusiviteten med menyer och allt, det var nämligen min tanke från början.

Fan, hjälp :) :)!

Postad

Ifall man har ISO kommer jag nog göra filen större än 700mb och då kan man bara se filmen genom att bränna isofilen på en DVD och kolla från DVDn.

Med programet DAEMON TOOLS kan du "lura" datorn att tro att ISO-filen ligger som en DVD i datorns DVD-spelare.

Postad

Jag skulle inte rekommendera att du gör så att folk måste börja installera alltför många tredjepartsprogram och mjukvaror som kan skapa konflikter i hårdvaran (som Daemon Tools). Varför gör du inte bara en QuickTime authoring (kräver QT Pro och eventuellt lite annat beroande på vad du vill göra) eller en Flash-authoring? Den sista skulle jag rekommendera. Men då får du plugga Flash ett tag. Det är inte helt okomplicerat.

Postad

Om du vill ha stor spridning på det skulle jag rekommendera att du skippar menyer och gör det så enkelt som möjligt. En avi-fil kodad i divx eller xvid eller en .mov kodad med h264 hade jag kört på. Dock kräver h264 lite mer av processorn än divx och xvid.

Postad
Dock kräver h264 lite mer av processorn än divx och xvid.

Det kräver mer av processorn när jag renderar filen (.mov), eller hur menar du?

Går det göra en h264 comprimerad .mov från både AE och PPro?

Om någon laddar ner min film på ca 35 minuter (720x576) i h264 .mov:

hur stor blir filen tror ni, och kan man bränna den på cd /DVD i "vanliga brännprogram" och kolla på stationär DVDspelare (både i PAL och NTSC länder)

• 3 veckor senare...
Postad

Jag håller på med precis samma sak. Jag bränner ut ett test på min 30minutare med h264 och 720x576. Kommer typ ta ett år att kompa men jag hör av mig,./P

edit: det gick inte så väldans fint igår.

Postad
Går det göra en h264 comprimerad .mov från både AE och PPro?

Ja, det går men resultatet är inte tillfredställande=undvik det! :)

Gör så här istället:

Rendera ut som DV-avi > köp QuickTime Pro för 275kr > ta in din DV-avi i QuickTime Pro > exportera ur QuickTime Pro som H.264 > ta en lång middag > se på resultatet!

Licensen till QuickTime Pro finns att köpa på http://www.apple.com

Slutstorleken på din film går inte att svara på då den bestäms av hur du ställer in komprimeringen. Två bra sidor att titta närmare på:

http://www.apple.com/quicktime/broadcaster/tutorials.html

http://developer.apple.com/documentation/QuickTime/RM/Fundamentals/QTOverview/QTOverview_Document/chapter_1000_section_6.html

Och ja, det tar lååång tid att konvertera format x till Quicktime H.264 så till att börja med, använd er av klipp som är 10, 20, 30 eller 60 sekunder när ni provar er fram med vilka inställningar ni skall göra. Sedan är det bara att ta fram miniräknaren för att se hur snabbt/stor filstorlek man får på ca 2100 sekunder.

Kom igen nu grabbar. Vilket format ska jag och peterfilm köra?

Det resultat som ni tycker ger bäst bild och som gör er nöjda. Prova er fram och se vad ni hittar och hur ni skall göra för att få bäst resultat vs liten filstorlek. Läs även det jag skrev ovan i denna post. :)

Postad
h264 30min i bra kvalle blev 1,37gb. Lär fungera för nätet nerzippat. eller? /P

Men körde inte du FCP? Använd compressor testa dig fram lite (sätt in och out point på tidlinan i FCP så du inte behöver prova på hela filmen) och du kommer märka att du får ruggigt bra resultat på 700-1200kbit lite beroende på hur du vill att det ska se ut.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...