peterfilm.se Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Tjena. Läst mycket på forumet och fått mycket tankar. Funderar på att göra mig av med matroxkort och istället uppgradera till ett 78xx - 79xx grafikkort. Känns som om man inte riktigt har nytta utav matroxkortet. Visst vissa effekter i premiere, men vill man lira runt mellan PP och AE så har matrox inget att komma med. Känns det vettigt att kasta ut det kortet och istället fixa ett riktigt bra grafikkort och köra adobes plugins (plus eventuellt köpa några fler), för att få ett bättre workflow. Hur kommer detta påverka realtids renderingen. Dator: 3,2 Ghz RAM 2 GB Grafik, typ 7950 kort eller liknande. Adobe production studio prem. 0 Citera
Rogge Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Funderar på att göra mig av med matroxkort Matrox RT.X10/100, Matrox Pharelia eller något annat Matroxkort? 0 Citera
ofstudios Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Jag kan bara tipsa dig om att vänta med att köpa ett grafikkort, du ska leta efter ett "dx10" kompatibelt kort, vänta tills sommaren då de sjunker till ett vettigt pris. 7950 har inte stöd för dx10. 0 Citera
Max_H Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Jag kan bara tipsa dig om att vänta med att köpa ett grafikkort, du ska leta efter ett "dx10" kompatibelt kort, vänta tills sommaren då de sjunker till ett vettigt pris. 7950 har inte stöd för dx10. Beror ju iofs på om man spelar eller ej (och Crysis är ju inte släppt än.. ;) ). Annars finns det ingen idé att köpa ett DX10 kort för videoredigering i dagsläget (annat än att vara mer framtiddssäker). /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Vad menas med DX10? Men alltså hela grejjen med att skita i Videokort och enbart köra grafikkort. Vad tror ni om det? Matrox RT.X100 0 Citera
Rogge Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Men alltså hela grejjen med att skita i Videokort och enbart köra grafikkort. Vad tror ni om det? Matrox RT.X100 Du gör dig själv en god tjänst om du plockar bort RT.X100-kortet. :) När det gäller realtidsrendering så var det i mitt fall inte mycket jag saknade eftersom jag aldrig använde några effekter mitt kort, RT.X10, kunde ge. Du kommer också aldrig att sakna att Matrox envisas med att alltid använda Upper Field First i sina DV-avi's vilket du säkert fått problem med i AE då den per default tolkar DV-avi som Lower Field First... Det jag saknar är den fantastiska slow motion kortet ger. Varken Time Remapping eller Timewarp i AE kan matcha den Matroxkortet ger. Matroxkortet ger den i realtid dessutom. Så ibland har jag lust att slänga i kortet igen bara för dess slow motion. Det kommer inte ta längre tid att rendera ut tex avi-filer utan kortet, tvärtom faktiskt. Använder du mycket effekter som RT.X100-kortet har och står ut med obefintlig support i deras forum samt orkar med alla struliga fel som uppstår (Updating timeline...) samt är beredd på att framtida versioner av PPro inte länge kommer att ha drivrutiner till kortet och därmed inte gå att använda ihop med kortet så skall du behålla det. :) När jag plockade ut mitt så trodde jag att jag skulle ångra mig, men jag har aldrig längtat tillbaks till Updating Timeline, mm, mm, mm samt alla deras workarounds man var tvungen att göra för att tex frysa en frame i redigeringen. Innan du plockar ut det, kör vanliga Standard DV Projects i PPro för att se skillnaden och om du klarar dig utan RT.X100-kortet. Ett grafikkort som klarar tex Magic Bullet Editors i realtid vore mumma att ha istället för ett Matrox RT.X10/100 tycker iaf jag, om det inte redan framgått... :) 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Ett grafikkort som klarar tex Magic Bullet Editors i realtid vore mumma att ha istället för ett Matrox RT.X10/100 tycker iaf jag, om det inte redan framgått... :) Jo jag har också kollat på magic bullet plugins. Vilket kort skulle du rekommendera? Ett 7950? 7800-serien hade tydligen utgått, enligt Scand.photo. Funkar det bra att köra MB, Twixtor m.m. på ett sådant kort? Skulle också gärna vilja veta vad dx10 är? Måste skaffa kort snart och sätta igång. 0 Citera
Rogge Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Jo jag har också kollat på magic bullet plugins. Vilket kort skulle du rekommendera? Ett 7950? 7800-serien hade tydligen utgått, enligt Scand.photo. Funkar det bra att köra MB, Twixtor m.m. på ett sådant kort? Skulle också gärna vilja veta vad dx10 är? Måste skaffa kort snart och sätta igång. Grafikkort har jag för tillfället pinsamt dålig koll på. Max_H sitter på bra info och han eller någon annan kommer att berätta för dig vad som gäller. DX10 är en förkortning för DirectX 10 som det finns tonvis med info om på Google. Jag kan för lite om DirectX för att ge ett korrekt svar, därav hänvisning till Google. :) 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Vad har jag för nytta utav DX när jag redigerar? MB har en jämnförelse med 7800GTX. Om man skaffar ett liknande kort i kombination med Adobe Production Studio Prem borde väl allt det slå Matroxkortet? 0 Citera
ofstudios Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Vad har jag för nytta utav DX när jag redigerar? MB har en jämnförelse med 7800GTX. Om man skaffar ett liknande kort i kombination med Adobe Production Studio Prem borde väl allt det slå Matroxkortet? Just nu har du ingen nytta, men om några månader har du då redigerings programmen kommer använda den teknik som dx10 använder sig utav, främst är det spel som använder dx10 vad jag vet. Men om du vill ha ett kort som håller iaf några år så rekommenderar jag det. dx10 är nästa generations directx. När du ska köpa ett nytt kort så ska du inte gå på hur mycket MB den har utan hur många MHZ det har samt hur många bit det arbetar med, ex: ett kort med 128MB kan klassa ut ett kort med 512MB totalt. Leta efterkort som har 256Bit system, samt minst 1Ghz klock på minnet. exempel: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325489&view=detailed OBS DET STÖDJER EJ dx10 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Inte för att allt är på plats i mitt huvud när det gäller interlace/prog. Men jag har läst in material via PPro/Matroxkortet som skall vara med i en filmproduktion. Mestadelen av materialet är inte inläst, men kommer då troligtvis att läsas in utan matroxkortet. Detta betyder ju att gamla materialet har upperfields first (eller?) medan det nya materialet kommer vara (vanlig DV) lower fild first. Kommer detta bli ett problem och vad kan jag göra åt det. 0 Citera
Max_H Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 När det gäller HDV-redigering så är 256 Ram eller mer ett KRAV för att overlayen ska orka med. Det räcker inte med att kortet är klockat si och så mycket utan helt enkelt att antalet pixlar ska få plats i videobufferten. Annars kommer det att rycka och hoppa osv. Sen, vad jag vet (rätta mig gärna den som vet mer), så finns det inte ett enda redigeringsprogram som accelererar effekter via Direct X idag. I princip alla kör Open GL (AE, Combustion, Magic Bullet, TrapCode Particular etc) eller Apples Core-teknik som finns inbyggt i OSX. Men det hindrar absolut inte att man kan köpa ett DX10-kort för att vara på den säkra sidan (man vet ju aldrig). Men i AE eller PPro hjälper det varken idag eller imorgon heller för den delen (oops...vad sa jag nu då...). /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 hehe. Jo men då hänger jag med. Lutar åt att kasta ut Matroxkortet (säljes :)) och köpa GF 7950 och köra Adobes effekter / MB / Twixtor samt någon annan... utan videokort. Mitt projekt har inget med HDV att göra... 0 Citera
Munthe Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Fast om man helt går över till att bara ha GPU för all visning missar man ju referensmonitor (om man inte har en DV-enhet ikopplad). Finns det inga lösningar för det ännu (annat än Matrox Pahrelia som jag själv har)? GeForce har väl någon AE-preview-plugg för sina workstation-kort och PNY gjorde något kort med komponent ut. GPU är ju rätt väg att gå, men jag skulle aldrig helt ersätta ett videokort med ett vanligt grafikkort oavsett hur kraftfullt det kortet är om det inte kan ge mig Y/C, komponent, SDI eller liknande ut (HDMI skulle vara intressant). 0 Citera
Max_H Postad 31 januari 2007 Postad 31 januari 2007 Jag hoppas på att få med ett Decklink HDMI med PPro 2.0 till seminariet... men jag vet inte om jag får tag på en bra monitor. Det funkar INTE med Decklink HDMI > DVI på en JVC 37" proffsskärm (LCD). Den synkar inte upp bilden. Sen det jag sett från PNY känns tveksamt. Jäkla "lag" innan det startar playback (á la Cineform) och det är störigt. Parhelian är bättre. Tänk om Matrox kunde få tummen ur och göra ett super-Parhelia med riktigt Open GL och tre skärmar med HD ut... ;) /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.