Klajj Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Tjena Jag filmar mest utomhus i vinterklimat och jag undrar om det är någon fara för kameran om man tittar på det man precis har spelat in? Alltså kollar på det ute i kylan, jag har nämligen hört att det kan förstöra hela kameran om man har riktigt otur :S /Klajj 0 Citera
Mahogny Productions Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Nja,, beror ju förstås på hur kallt det är. Jag var ute när det var ca -5 och ganska fuktigt och då hängde hela kasettmatningsmekanismen sig. Den ville inte spela in eller göra något överhuvudtaget med miniDV bandet. Det löste förstås sig när jag gick in och den blev lite varm, då kvicknade den till och blev helt återställd. Dropouts har faktiskt alldrig hänt mig när jag filmat vid kyla. Det enda som påverkas märkbart iaf med mig är batteri tiden minskas. Jag fick som tips från en annan kille att inte utsätta kameran för värmechocker. Alltså att inte bara gå rakt ut från ditt 21 gradiga hus till det -8 kalla vinterklimatet och börja filma på momangen. 0 Citera
Klajj Postad 29 januari 2007 Författare Postad 29 januari 2007 ok, jag bor i åre så runt -10 är det väl, men det kanske är bäst att låte bli att kolla när det är som kallast.... jag helst inga risker 0 Citera
gorse Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Vad skulle det spela för roll? Spela in eller spela upp? Största faran med 20 minusgrader är 20 plusgrader inomhus. Låt prylarna tina resp frysa i väskan tills temperaturen gämna ut sig. 0 Citera
sky_eye Postad 30 januari 2007 Postad 30 januari 2007 Det har väl hänt att jag har spelat in i -30 (lägg sen till fartvind på 50m/s) och sedan spelat upp i rumstemperatur. Det har aldrig varit problem. Däremot kan fukt gärna jävlas. Molngenomgång, dimma osv. \\Sky 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.