Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena.

Har en Xm2a och tänkt börja filma lite mer seriöst, kortfilm. Första investeringen blir en mikrofon med bom.- har ingetdera och vet inte vad som behövs. vad kan rekomenderas i 2-6000 kronors klassen? sett att röde och K6 kan vara något. tillsammans med adaptrar, kablar och grejer.

som jag sett finns det två alternativ,

-att köra ljudet genom en mixer till en MD eller dator.

-eller skaffa en XLR och få in det till kameran direkt.

vad är bäst? och funkar grejerna bra till XM2an? vad gör störst skillnad? och vad är igentligen inte nödvändigt?

kan ni rekmomendera något?

Posted

Eftersom du tänkt skaffa bom så misstänker jag att du ska ha en ljudsnubbe också. Isåfall föreslår jag en blandning av dina två alternativ, mixer och in i kameran. Är det enklaste och du slipper lägga tid på synka ihop i efterhand. Det du förlorar är att ljudsnubben inte har stenkoll på vad som verkligen hamnar på kameran, men man får tejpa gainrattarna på kameran och andra knappar som fotografen kan komma åt av misstag. Och vara noga med att kalibrera upp kameran mot mixern samt kolla så fort man har tid så nivån stämmer. K6+Me66 (förslagsvis om det är tänkt på bom) är ganska dyrt med tanke på hur det låter. Jag har hört mycket gott om AudioTechnica 4053 men den ligger på 6000 tror jag. Lite väl dyrt om du tänkt skaffa mixer också kanske.

Posted

Jo, ju dyrare desto bättre oftast :) Men rör man sig under 10 000 så har man inte så mycket att välja på tyvärr. Inga problem när det gäller stationära mixers men till film är utbudet värre.

Posted

Måste man ha en (extern) mixer? Det finns xlr-boxar från Beachtec som man fäster med stativgänga direkt på kameran. De innehåller en liten volymkontroll innan ljudet går in i kameran. Funkar kanonbra tycker jag.

Posted
Måste man ha en (extern) mixer? Det xlr-boxar från Beachtec som man fäster med stativgänga direkt på kameran. De innehåller en liten volymkontroll innan ljudet går in i kameran. Funkar kanonbra tycker jag.

Om man har en sådan XLR-box från Becachtec kan man då även ha kameran på stativ med boxen?

/Jesper

Posted

"Volymkontrollen" kan ju bara dämpa signalen, du har ingen mer förstärkning i och det är nog ingen phantommatning heller. Du är låst till att köra med elektretmik och låta fotografen hålla koll på ljudnivån alltså.