video_sync Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Har sedan två år tillbaka användt mig utav Sonys DVD Architect. Tycker personligen att det är ett bra och lättsköt programm. Vill ju "uppgradera" mig lite. Skulle vilja börja med ett program som motsvarar DVD Architect i svårighetsgrad, möjligtvis lite mer advancerat? Vill kunna skapa mer effekter i DVD menyn, dvs rörliga knappar, mer action på buttons osv. Någon som har ett någolunda "semi-pro" program att rekommendera mig? Tack på förhand! 0 Quote
MovieSwede Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 testa detta ;) http://www.sonymediasoftware.com/products/product.asp?PID=404&PageID=22 0 Quote
Johan_hmm Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Vad du än väljer så välj inte Adobe Encore iallafall... Jag gjorde det och man sitter mer än 70% av tid och löser problem med programmet... Tjo till om du hittar något som funkar... 0 Quote
Pehrbau Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Vad gäller Adobe Encore DVD 2 så fungerar det fint hos mig. Har nog gjort ett 20-tal projekt utan problem varav några med subtitles. Däremot hade jag problem särskilt med version 1.1 som blev litet bättre med version 1.5 och nu fungerar bra med version 2. Men det är klart ingenting är perfekt och kan alltid bli bättre. 0 Quote
Munthe Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Eftersom jag har jobbat med DVD-authoring så kan jag kanske peta in en liten men viktig synpunkt. Program som låter användaren välja häftiga funktioner för knapparna är amatörprogram. Det kanske verkar som om dom är mer avancerade men det dom i själva verket är är mindre standardiserade. När man gör en DVD vill man generera så ren kod som möjligt. Program med häftiga funktioner genererar massor av slagg i form av onödig kod som gör skivorna kompatibla med färre antal spelare. Idag finns det ganska få proffsprogram man kan få tag i för en billig penning. DVD Studio Pro från Apple är totalt överlägset i sin prisklass (det beror på att DVD Studio Pro först hette Spruce och var det enda alternativet till Scenarist som är branschstandard). Encore DVD är ett intressant men fortfarande lite "risky" alternativ. Sonic Scenarist är standard för alla Hollywood-DVDer. Det är för riskablet att göra authoring på så stora volymer med enorma produktionskostnader utan att använda Scenarist. I Scenarist finns inte en enda häftig animation eller fräsig knappfuntion. Istället flätar man samman ett antal förrenderade menyanimationer med några eventuella overlays till en illusion av nåt som ser ballt ut och man har enorm kontroll över felsökning av koden och proofing. Folk skulle bli förvånade om dom förstod hur simpla DVDer egentligen är. De är som internet 1994. Och försöker man integrera fräsiga scripts och lager och sånt på en DVD kommer man att få problem. Vill du göra proffsiga DVDer så är det DVD Studio Pro som gäller. Eller möjligtvis Encore DVD. Annars Sonic Scenarist eller möjligtvis Sonic Producer (som är en enklare variant som bara skriver DVD-5or). Men om du med ett proffsigare program menar att du vill ha ett program med fler inbyggda animationsmöjligheter och häftiga övergångar så är det egentligen ett mer amatörmässigt program du letar efter. Normalt görs alla häftiga övergångar i After Effects och sparas som .m2v och länkas sedan för att få rätt funktioner. Det kräver mycket planering och tänk för att få allt att funka. 0 Quote
Munthe Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 testa detta ;) http://www.sonymediasoftware.com/products/product.asp?PID=404&PageID=22 Frågeställaren skrev ju att det var just det programmet han har använt i två år. 0 Quote
video_sync Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Tackar Munthe för upplysningen! Har alltid varit väldigt fasionerad av DVD Authoring. Har försökt lära mig MPEG formatet väldigt djupt, då det används inom DVD (MPEG-2). Vill lära mig så mycket om DVD Authoring som möjligt, älskar att skapa fräcka DVD menyer och försöker ständigt utveckla tallangen inom det. Lite svårt när man sitter begränsat med DVD Architect =(. Någon som har tips om community för just DVD Authoring, MPEG kodning etc. ? Tack på förhand! 0 Quote
Munthe Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Apples eget forum för DVD Studio Pro är i regel besökt av människor med lite koll - så det rekommenderar jag gärna. Det finns väldigt många "hobbyist"-forum där ute men få proffsforum. CreativeCow.net hade ett väldigt bra forum för DVD authoring ett tag. Har inte varit inne på länge eftersom jag inte har tid med authoringbiten så mycket just nu. Det finns en galen man som kallar sig för "Mr DVD" (han heter Trai Forrester) som ibland dyker upp i proffsforum. han är extremt kufisk och har många märkliga synpunkter men bakom hans geekiga excentricitet finns en ruskigt kunnig kille som verkligen kan DVD-formatet på binärnivå. Han brukar SKRIKA i forumen när utvecklarna släpper uppdateringar som skapar oren kod (och risk för defekter i skivorna). Bl a uppmärksammade han blixtsnabbt att 2.5 uppdateringen av DVD Studio Pro skapade en defekt i layer break just genom ett oönskat script. Ska man jobba med DVD på proffsnivå gäller det att ha järnkoll på sånt där. :) 0 Quote
MovieSwede Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Frågeställaren skrev ju att det var just det programmet han har använt i två år. Ja nu var jag lite ironisk, men bortsett från det så menade jag att en uppgradering skulle ge honom lite mer av det han önskade. dvs inte gå över ån efter vatten. Annars är det ju som du själv skriver "Folk skulle bli förvånade om dom förstod hur simpla DVDer egentligen är" Det handlar mer om hur man utnyttjar de vertyg man har än att programmet gör en massa åt en automatiskt. 0 Quote
Munthe Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 Och framför allt annat: Att programmen följer standarder och genererar felfri kod. 0 Quote
MovieSwede Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 Jo skulle gärna vilja att du länkade den informationen att DVDA inte följer standard. 0 Quote
Munthe Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 Länka till den informationen? Nä det blir svårt. Du kan säkert hitta problemdiskussioner i forum på nätet. Jag utgår bara från vad jag hör från folk som jobbar med DVD Authoring. Men det är mycket möjligt att dom ryckt upp sig i den nya versionen. vi får se vem som vågar riska pengar på en authoring till glasmaster först. Du kan se den här tråden som en länk till den informationen. Jag har gjort authoring på ett antal proffsproduktioner och jobbat med fabriker i europa och USA. Discentia, Mpeg, Sony UK, Sony LA, CustomFlix, Maverick osv. Alla säger samma. Scenarist eller DVD SP (f d Spruce) eller inget om det är frågan om DVD-9 (och DVD-video). Nätet är en ganska klen källa till information i vissa fall. Om du inte tillhör utvecklarforum. Vi kan ju vända på det; kan inte du posta en länk där någon bevisligen använder DVD Architect för proffsproduktioner med krav på ren kod och pålitlighet i återförsäljarledet? 0 Quote
MovieSwede Posted January 27, 2007 Posted January 27, 2007 http://dvxuser.com/articles/hvxdvd/ glaspressad Sen hur ren koden är, kommer vara svårare att söka upp, men jag har letat mig tokig efter att hitta nån information om ämnet och vad allt kommer omkring så skall det inte vara några problem alls med DLT eller DVD9. sen är det ju så att majoriteten av alla användare av encore, architect mm aldrig kommer längre en ett fåtal DVDer vilket gör att hitta information om massproducering svårare men jag skulle bli förvånad om inte sony fixat eventuella buggar som funnits. 0 Quote
Munthe Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Det finns nog gott om Architect och Encore-användare som också kommer i kontakt med riktig DVD authoring. Det är bara det att man inte använder dom programmen i de lägena. Architect och Encore är kalasbra för showreels, titt-kopior, screeners och liknande som bara ska printas ut i en brännare. Men lägger man ned pengar på en pressning så använder man helst buggtestad och välbeprövade program. Sony (som utvecklar Architect) äger världens största DVD-fabrik med filialer i Los Angeles och London. Dom använder uteslutande Scenarist och DVD Studio Pro. 0 Quote
MovieSwede Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Jo poängen är ju oftast att de som har de pengarna för att massproducera sin produkt har helt andra pengar att röra sig med. Men det är ofta inte programet som är det största hindret, utan användarens kreativitet. Meningen med både DVDA och AE är att en del av produkten bör göras i Vegas alt Premiere och de andra programet limmar ihop allt. 0 Quote
Munthe Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Jag måste säga emot dig där igen. En DVD måste inte vara kreativ - så det ser jag inte som ett hinder. Jag har hellre en DVD med en knapp på en stillbildsmeny än en tokkreativ DVD som inte fungerar i min spelare därför att authoringprogrammet inte höll måttet när det skapade koden. Jag har gjort DVDer åt en mindre svensk videodistributör med små resurser. Den distributören var bränd av att deras första produktion var gjord av ett gäng som hade gått på säljsnacket på ett programpaket som inte höll måttet. Det gjorde jäkligt ont i plånboken på den distributören - om Warner får fel på en DVD så drabbar det ingen fattig - men i det här fallet är det frågan om att ett litet enmansbolag kanske måste lägga ned verksamheten på grund av andras inkompetens och ett mjukvarupakets brister. Den DVD vi gjorde var helt felfri och vi researchade riskerna maniskt. Den gjordes med DVDSP. Vi hade aldrig använt det programmet om vi inte visste att det egentligen är Spruce med ny logga. Spruce var tillsammans med Scenarist industristandard. Spruce kostade 250 000 kr innan Apple köpte upp det och sålde för några tusen. Mpeg i Sthlm gjorde alla sina produktioner med Spruce - och det var nästan alla SFs långfilmer och mängder av annat där det bara inte får gå fel. 0 Quote
MovieSwede Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Borde vara marginell skillnad på att använda film eller stillbild. Snarare borde problemet ligga när program försöker göra flashiga övergångar mm. Det jag menade med kreativ var att göra DVDn enkel men ändå så att den ser avancerad ut. Genom att bakgrundsfilmen tex redan är färdig renderad. Sen är det ju så att alla DVD autoring programen blir bättre och bättre. Brasnchen har ju funnits ett tag nu och sådanna felaktigheter kommer ju upp till ytan efter ett tag. Men har du nån länk på siter som tar upp problemet? Skadar ju inte att plugga på den dag jag kommer behöva trycka upp fler än 500 skivor. ;) 0 Quote
H.S Posted June 30, 2007 Posted June 30, 2007 jag tror inte att du har läst manualen om DVD architect för du kan faktiskt göra rörliga bilder o lägga på musik o göra konstiga knappar som rör sig o massor med mer till oi med rörlig bakgrund. 0 Quote
Recommended Posts