peterfilm.se Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Hur installeras plugins? Jag vill ladda ner filmBurn.ffx från http://prolost.blogspot.com/2006/11/film-burn.html. men var lägger jag den och hur får jag den att fungera i AE. Fungerar den i AE 6.5? Eller vet ni var man får tag i liknande för 6.5? 0 Quote
Max_H Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Det är ingen plug in - det är en preset. Du får testa om den fungerar - worst case scenario (dvs om AE inte startar) är det bara att plocka bort den igen. Ska ligga här i 7: an: C:\Program\Adobe\Adobe After Effects 7.0\Support Files\Presets Du kan skapa en egen mapp om du vill. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 14, 2007 Author Posted January 14, 2007 Alltså, jag förstår inte riktigt. Den filen laddar jag bara ner för att kolla om det funkar i AE. Hur ser jag det. Approbpå plugins. Laddade ner Magic Bullit, demo plugin. Var lägger jag den någon stans. och hur hittar jag den i menyn. Har verkligen noll koll på plugins 0 Quote
Pace Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Flyttas från Videoredigering och döps om från "fixa plugins". 0 Quote
Max_H Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Du laddar ner en Zip-fil. Den packar du upp och i den finns en fil och en mapp. Sitter du på PC kopierar du filen "filmBurn.ffx" in i "C:\Program\Adobe\Adobe After Effects 7.0\Support Files\Presets. Du hittar effekt-preseten under animationpresets. Men läser man lite närmare på Stu's sida så står det att den endast funkar i 7:an. Med Magic Bullet plugins brukar det medfölja en "readme" men annars är det nog bara att packa upp zip-filen och köra "Setup" så sköter det sig självt. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 20, 2007 Author Posted January 20, 2007 Ok, men har fortfarande lite frågor. Det står ju att preseten i fråga hör till AE. Låt säga att jag har en film (från PP) som innehåller flera klipp och så exporterar jag det till AE. Jag vill precisera effekten mer i detail på varje "små-klipp". Själva ihopklippandet av filmen gör jag ju i PP. Sitter ni och för över varje klipp till AE och där klipper ihop filmen. För mig känns det som om man vill klippa hela filmen nästan klar i PP med colouradj och allt, trimmat och klippt till musik m.m. för att senare ta in i AE för att fixa intro, eftertext m.m. Men när man läser på forumet verkar det som om många jobbar mycket med själva filmklippandet i AE? Någon som fattar vad jag menar :) och har ett bra svar? 0 Quote
Max_H Posted January 20, 2007 Posted January 20, 2007 Tvivlar på att någon orkar sitta i AE och klippa. Är det bara ett kort intro och eftertexter så kan du ju kopiera och klistra in klippen från PPro till AE. Därefter renderar du ut de färdiga filerna från AE och importerar dom klara klippen in i PPro. Har du hela Prod Studio kan du importera hela AE compen till PPro som en Dynamic Link. Är det massor av klipp kan du ju importera hela projektet från PPro till AE, men då tror jag (inte helt säker) att versionerna måste matcha. Dvs AE 6.5 kan importera PPro 1.5 projekt, AE 7.0 kan importera PPro 2.0 proj. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 20, 2007 Author Posted January 20, 2007 Jag har inte prod studio, utan AE 6.5 och PP 1.5. Hur menar du att jag kan importera hela projekt från PP till AE? Alltså inte göra en aavi fil, utan exportara över hela produktionen med lösa klipp? 0 Quote
Max_H Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Tror det är dags att trycka F1 och läsa lite i hjälpen. Men du kan antingen kopiera en massa klipp (lasso runt klippen och Ctrl-C) i PPro för att sedan klistra in dom på timeline i After Effects. Eller välja file>import>Premiere Pro projekt (om jag minns rätt - fasen över ett år sedan jag satt med 1.5/6.5). /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted January 21, 2007 Author Posted January 21, 2007 Jo, alltså jag har koll på de olika programmen, men lite svårt för integrationen. Alltså om jag grejjar med massa klipp i PP där filter och effekter fixas, sedan markera ett gäng klipp och paste i AE, då hänger ju inte effecterna med. Det kan ju vara så att man klipper ihop råmaterial i PP så att alla klipp är klippta, sedan behöver man lägga på effekter både i PP och AE, hur gör jag då? 0 Quote
Max_H Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Rent teoretiskt... om samma effekt finns i både AE och PPro, ska den följa med. Men det har varit si och så med det, har jag för mig, i den versionen du har. Men är det en massa som ska fixas i AE har du väl två val: Antingen kopiera och klistra in. Greja med effekterna och sedan exportera ut det igen som nya klipp med effekter. Alt importera hela projektet. Samma ska gälla där (har jag för mig). Finns effekterna i bägge programmen ska dom följa med. Eller exportera hela filmen (eller dom delar som ska in i AE) som ett nytt klipp som du sedan får saxa upp i AE för att lägga effekterna. Sedan exporterar du det hela till PPro via nya klipp som i variant 1. I Production Studio kan du ju importera hela, orenderade compar, direkt till PPro vilket ju givetvis är en stor fördel i sammanhanget. /Max 0 Quote
Munthe Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Jo, alltså jag har koll på de olika programmen, men lite svårt för integrationen. Alltså om jag grejjar med massa klipp i PP där filter och effekter fixas, sedan markera ett gäng klipp och paste i AE, då hänger ju inte effecterna med. Det kan ju vara så att man klipper ihop råmaterial i PP så att alla klipp är klippta, sedan behöver man lägga på effekter både i PP och AE, hur gör jag då? Mitt råd är att du ska hålla ditt arbetsflöde så rent som möjligt. varför lägger du på effekter innan du tar in klippen i AE? Ett normalt arbetsflöde är: Klipp i PPro -> importera projektet i AE och gör alla effekter du behöver göra (finns nästan ingenting du inte kan göra bättre i AE och med större kontroll än i PPro) -> rendera lossless/okomprimerat till hårddisk eller använd DynamicLink (om du har effekterna i båda programmen och projektet inte är för stort) -> gör slutgiltig grading i PPro (om du inte gjort det i AE) -> kör ut till band eller exportera till lagringsmedia 0 Quote
peterfilm.se Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Tack Munthe och Max. Förstår vad ni menar men inte riktigt hur: 1. "Antingen kopiera och klistra in. Greja med effekterna och sedan exportera ut det igen som nya klipp med effekter. Alt importera hela projektet. Samma ska gälla där (har jag för mig). Finns effekterna i bägge programmen ska dom följa med." Exportara ut det igen som nya klipp, alt importera hela projektet... Hur? Då följer ju inte AEs effekter med till PP, och även vise versa. Jag använder mycket av Matrox effekter i PP för color m.m. Får leta vidare, men finns synpunkter är jag tacksam. 2. "rendera lossless/okomprimerat till hårddisk " Menar du: Klipp kanske hundra småklipp i PP markara och dra in i AE. Sedan effekter, filter m.m. Därefter? Göra en AVI fil som jag öppnar i PP för en sista check? Då blir det ju enbart ett långt klipp. Jag kan tänka mig att göra alla effekter/filter i AE bara jag kan få över alla klipp /timeline inkl effekter till PP. Jag klarar inte av preveiwfunktionen i AE. Får ingen riktig överblick, då jag inte kan kolla på "filmen" i AE som man kan i PPs monitor. 3. Twixtor. Om jag använder Twixtor i PP och sedan för över alla klippen till AE, är slowmotioneffekterna med till AE då? Det är viktigt för mig att köra twixtor i PP, då jag klipper mycket i takt till musik. 0 Quote
Recommended Posts