K R Films Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Tankade just in det jag "testfilmat" med min nyköpta videokamera. Det är en Samsung D361 som kostade cirka 2300 kr. När jag köpte den så tänkte man "fan vad skönt att få lite kvalité på det man spelar in". Men nu när jag tankat in det med FireWire-kabeln via MovieMaker, ser bildkvalitén fan sämre ut än på videofunktionen på stillbildskameror. Dessutom så hör man ett ständigt pipade, antagligen bandet som rullar som hörs, skapligt störande. Ska det verkligen vara såhär kasst. Datorn jag tankar in på har bra prestanda, så det bör inte vara det. Just nu känns det som jävligt mkt kasta pengar i sjön med denna kamera. 0 Citera
Rogge Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Kolla så att du fångar till DV-avi och inte till .wmv i Movie Maker. Bildkvaliteten direkt på en datorskärm ser inte heller så bra ut, så bränn en DVD med ditt material och titta på hur det ser ut då. Om nu materialet slutligen skall visas på tv förstås. 0 Citera
K R Films Postad 5 januari 2007 Författare Postad 5 januari 2007 Tack så mycket! Det blev väldigt mkt bättre. Men nu verkar ju bilden vara lite streckad istället, och känslig för hastiga rörelser? 0 Citera
Rogge Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Men nu verkar ju bilden vara lite streckad istället, och känslig för hastiga rörelser? Det beror på att materialet från kameran är interlaceat och kommer inte att synas när du tittar på det på en tv. Skall du dela med dig av dina filmer på internet skall du de-interlacea materialet. 0 Citera
K R Films Postad 5 januari 2007 Författare Postad 5 januari 2007 Okej, låter bra. Men hur de-interlacear man materialet? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Läs FAQ eller använd forumet sökfunktion. Det finns massor om just interlace. 0 Citera
K R Films Postad 5 januari 2007 Författare Postad 5 januari 2007 Okej, nu är jag på det klara vad det innebär, men läste att man ska deinterlace:a när man renderar filmen. Hur gör man när man deinterlace:ar? Jag redigerar i Vegas... 0 Citera
Ivan Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Ja e kvar på problemet med moviemaker...ja lyckas inte kryssa i rutan med DV-Video grejen, asså ja ser den men man kan inte kryssa i den??Why" 0 Citera
K R Films Postad 6 januari 2007 Författare Postad 6 januari 2007 Tack till Rogge för alla svar, det hjälpte verkligen! 0 Citera
Rogge Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 Tack till Rogge för alla svar, det hjälpte verkligen! Kul att det funkar! :) 0 Citera
Ivan Postad 7 januari 2007 Postad 7 januari 2007 Ja e kvar på problemet med moviemaker...ja lyckas inte kryssa i rutan med DV-Video grejen, asså ja ser den men man kan inte kryssa i den??Why" någon? 0 Citera
K R Films Postad 7 januari 2007 Författare Postad 7 januari 2007 Hur menar du mer detajerat? 0 Citera
K R Films Postad 10 januari 2007 Författare Postad 10 januari 2007 Du ska ju klicka i "övriga inställningar" och välja DV PAL. btw. hur fick du ditt Windows så "glansigt" ? :D Vista? 0 Citera
Ivan Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Nä fan d funkar inte finns inte på övriga inställningar, finns typ bara video för bredband, LAN, lokal osv- Windows? Har en speciell utgåva av windows XP ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.