vacation Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 undrar om det är en bra kamera och om den är värd 9000 i begagnat skick 0 Quote
Max_H Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Vi väntar på att Rogge steppar in med en faktabok i ämnet DVC30... ;) /Max 0 Quote
Rogge Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 O.k, här kommer "Rogges Faktabok Light" om DVC30: vacation, för 9.000kr är det bara att slå till! :) Eftersom autofocus inte fungerar som den skall på den kameran så skall du vara beredd på att alltid använda manuell focus. Ljudkvaliteten i kameran lämnar en del att önska och är dessutom beroende på hur ljust det är där man filmar. Desto ljusare - desto mer "skit" i ljudet. Det låter sjukt men är sant... Summa: Vet man om detta och fokuserar manuellt så är problemen med focus borta. Ljudproblemen kan man minimera, bla beroende på hur man ansluter mikrofonen. Kameran är liten och kompakt och trevlig att filma med och producerar bra bild och för 9.000kr är den ett givet köp. Flera inställningar nås snabbt genom programmerbara knappar på kameran vilket är jättebra. Vitbalans/Focus nås också via knappar direkt på kameran. Focusringen är fantatiskt underbar att jobba med. Massor av andra inställningar finns i kamerna och du kan skapa dina egna presets och snabbt byta från en look till en annan. Bärhandtaget som man kan fästa på kameran är mycket bra jättebra att fästa mikrofon i. Använder du redan nu mauell focus och spelar in ljudet på extern enhet så är det ju inga problem. Jag gav lite mer för min DVC30, så det är därför jag är lite småsur på vissa småfel... 0 Quote
Max_H Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Tycker du att autofocusproblemet är jobbigt hela tiden? Jag och en kompis körde en lite dokumentär om Barkarbys Fly In-dag med två kameror: DVC 30 och DVX100. När jag klippte det hela upplevde jag inget direkt pumpande i autofocusen men när du visade det så såg man det direkt i dom situationer som du hade problemet... även på "vår" kamera. Skumt är det. /Max 0 Quote
Rogge Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Tycker du att autofocusproblemet är jobbigt hela tiden? Ja, det är närvarnade hela tiden ända tills precis allt i bilden är helt stilla. Dvs, rör sig något i bilden eller att kameran rör sig så pumpar det. Det är ju dock inte i alla situationer det syns så tydligt. Så sedan jag upptäckte problemet kör jag aldrig med autofocus. Om jag gör det gör jag det för att snabbt hitta rätt focus mellan två tagningar, och när jag hittat det slår jag över på manuell focus innan jag börjar filma. Och hittils har jag bara sett föredelar med manuell focus så problemet med autofocusen bekymrar mig inte speciellt mycket idag! :) Efter lite meckande med mickar/kablar/boxar/kontakter i olika kombinationer och idogt testande så är jag nöjd med ljudet också! I äkta sann Matrox-anda så fanns det en work around på problemet. :) 0 Quote
Recommended Posts