Salekärr Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Hej! Trevligt forum! Jag är en glad amatör som skall filma min polares bröllop i V:a Frölunda kyrka idag (30/12 klockan 15.00), olyckligtvis har jag aldrig varit där. Bilden löser sig nog bra. Jag kommer troligen använda tre kameror. Men ljudet är värre. Är det någon som varit i Frölunda kyrka och vet hur ljudet funkar där? Förhoppningsvis kan jag plocka ljudet från deras mixer, men det är väl tveksamt om de har mickat pianot. Jag kan nog fixa ganska mycket av utrustning vad gäller mickar, mixer, inspelning och dylikt. Vad skulle ni ta med för ljudutrustning (på budgetnivå) för ett sådant tillfälle? Det som skall spelas in är givetvis dialog (präst/brudpar), lite textläsningar och diverse musikframföranden. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Jag jobbade med sånt i ungefär två år, & vi använde faktiskt mest en njurmick, som vi ställde mitt mellan prällen & paret. Tyvärr är det väldigt olika mellan olika kyrkor om dom har ljudupptagning internt alls, men räkna inte med det. Mitt råd är en njurmick mellan paret & prällen & en, eventuellt stereo dessutom, hypernjure mot orgeln. 0 Quote
Salekärr Posted December 29, 2006 Author Posted December 29, 2006 Tack för det snabba svaret. Det var åt det hållet jag tänkt mig, jag tror att det skall kunna fixa sig. Vad funkar bäst för en pianist och två sångare? Jag har kanske inte möjlighet att fixa några effekter live, utan all ljudbehandling sker efteråt så det måste vara hyffsat redan från början. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Det vore hälgerån (haha) att inte utnyttja kyrkans schyssta aukustik (åtminstonde brukar kyrkor ha sådan), så jag skulle rekomendera en m/s-uppmickning ungefär 2m framifrån! 0 Quote
Recommended Posts