Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag har nyss fått min nya mini DV-kamera i julklapp och när jag lägger in en 40 sek lång videosnutt så blir den 1,4 gig stor ungefär. Finns det något gratis program man kan använda för att få ner storleken på filmen men ändå behålla kvaliten? Har läst FAQ men förstor nog inte riktigt :S

Postad
...när jag lägger in en 40 sek lång videosnutt så blir den 1,4 gig stor ungefär.

- Hur gör du när du för över film från kameran till datorn, program, mm?

- Exakt hur stort är "1,4 gig stor ungefär"

1.4 gig för 40 sekunder är alldeles för mycket för DV-avi. Den bör hamna på ~144Mb.

Postad

Förlåt:o Ser att jag sagt fel ! Det är inte 1,4 gig.. det är 140 461 kb = 141 mb:p Sorry. 141 mb för en 38 sekunders lång snutt är inte för mycket lr?

Finns det någon möjlighet att göra det ännu mindre med samma kvalitet och bildstorlek(720*500 typ)..Gärna gratis:p

Postad

141 461 = ca 141 Megabyte = Helt normalt. DV tar ca 13Gb per timme. Du ska inte ändra på ngn inställning utan köra den förvalda som är DV PAL 720 x 576 4:3 (eller 16:9).

Skaffa större hårddisk... ;)

/Max

Postad

HAHA ..tack så mkt ..upptäckte vad jag sagt några sekunder eftr det att jag skickade det, sprang upp till datorn och ändrade så snabbt som möjliigt så man inte ser ut som en idiot för hela forumet:D me ni var ju så snabba så man hade ju inte ens 5 min på sig ;)

Postad
Finns det någon möjlighet att göra det ännu mindre med samma kvalitet och bildstorlek(720*500 typ)..Gärna gratis:p

Det finns det säkert, men skall du redigera så kommer du att få problem, stora problem, om du skall ge dig på att editera komprimerat material. Så jag säger som Max_H, köp mer hårddiskutrymme istälet. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...