Arnold Arsnold Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 Hej! När jag är klar med en film så ligger väldigt mycket material på datorn, som t ex bilder, musik och framförallt det filmade råmaterialet, och allt annat som använts till filmen. Allt detta tar en hel del plats på datorn. Över 40Gb om filmen är lång. Råmaterialet är självklart den största boven. För att få bort allt detta från datorn, utan att förlora det, så tar jag backup på allt. Det blir en hel del DVD:er. Nu till frågan: Finns det något format som man kan komprimera de stora avi-filerna (DV-format) till utan att förlora någon märkbar kvalitet. Det skulle förenkla backup skapandet mycket, om filerna blev mindre. Sedan, om man vill använda filerna igen, så lägger man bara in dem i datorn och konverterar tillbaka dem till DV-format, som redigerningsprogrammen jobbar bäst med, eller? /MVH Anton 0 Citera
jernby film Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 Hej Råmaterialet/avi-filerna är VIKTIGT att du sparar. En extra hårdisk för detta exempelvis bärbar 250GB med firewireanslutning. Ett bra sätt att hålla reda på dina klipp utan att behöva rensa i datorn hela tiden för att få mer plats. /nils 0 Citera
Max_H Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 Jag kör följande: - Filma och tanka in. Spara ALLA original band. JÄMT. ALLTID. - Klipp klart. Tanka ut på band. Två mastrar, minst (på två olika band). - Jag kör sedan "Projekttrim" (i Premiere Pro) för att kapa ner projektet och sparar ut det på en extern fw-drive precis som Nils nämner. - Är projektet FÖR stort så sparar jag all icke band media (ex projektfiler, grafik, stillbilder, musik, animationer etc) på en DVD som jag sparar tillsammans med originalbanden. /Max 0 Citera
Pehrbau Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Jag behåller bara allt källmaterial på mina kassetter. Dessa är numrerade och registrerade i Excel tillsammans med tidskodbaserad innehållsförteckning för varje kassett. Färdig film sparar jag i DV-format dels med inlagd kommentar och dels utan kommentar. Dessutom sparas kommentaren i wav-format separat. DVD filmen sparas alltid i ISO-format på två ställen - externa diskar. Låter också källmaterialet ligga kvar i datorn så länge det går av utrymmesskäl. Har 1500GB internt i maskinen för video men det blir ofta trångt ändå. 0 Citera
BasMartin Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 jag vet att jag har skrivit detta förr men en möjlighet är att spara allt källmaterial på orginalbanden, och bränna ut en projekfil, och edl (och all annan media som musik och bilder oxå) så kan man återskapa projektet (relativt smärtfritt) senare om det skulle behövas, precis som Max skriver! har själv fått återskapa projekt som legat på band i ca två år, och det har funkat fint! 0 Citera
Arnold Arsnold Postad 2 januari 2007 Författare Postad 2 januari 2007 Tack för tipsen. Det får bli en hårddisk till då. MVH Anton 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.