monnexs Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Har precis beställt en filmkamera (Canon XM2) och funderar nu lite över vad som krävs för ljudutrustning så att ljudet ska bli så bra som möjligt till ett ganska billigt pris. Mitt ändåmål med mitt filmande är att göra dokumentärfilmer. Jag kommer behöva göra intervjuer då personen i fråga kommer vara stilla men jag kommer även filma dokumentära scener då jag inte vet vad som kommer hända härnäst och människorna i filmen kommer gå runt och prata. Det kommer förmodligen vara ganska mycket bakgrundsljud och jag behöver ha ett bra ljud på ljust den jag filmar. Jag gissar att jag behöver en bom och en riktad mikrofon. Jag kommer också vistas på konserter och festivaler med band som spelar. Vad krävs för mic då? Jag har ingen jättestor budget och jag vill att den ska uppfylla så pass höga ljudkrav att tv inte skulle nobba filmen för att det är för kasst ljud. Snackar vi om 100 000-tals belopp nu eller går det att hitta micar för under 5000 kr som gör att det blir tillräckligt bra kvalité? Tacksam för tips av modeller och märken! Jag är väldigt grön på ljudområdet. Sennheisers micar ska väll vara bra. Hur funkar de. Om jag har fattat rätt köper man någon form av grundmic sedan kan man köpa tillbehör som gör att micen får vissa egenskaper som riktad rundupptagande osv... 0 Citera
Luzer Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Jag hade köpt 2 likadana riktade mikar som du dels kan använda som stereo par om du vill ta upp ljudet bara akustiskt på koncerer etc. Sen använda en av dom även på bom. Du behöver inte olika mikar till detta. Finns ett par bra Audiotechnica som jag hört bra om, 4060 eller nåt tror jag den heter men är inte säker. Tror dom ligger på ett par tusen styck. Hade jag blivit den som bommat hade jag ju föredragit en mixer också så man har lite koll på nivåer etc. Men risken är att priset rusar iväg endel då. Den billigaste bästa mixer jag vet är sounddevices 302 men jag tror den ligger på typ 15000 eller nåt :/ Sen tillkommer ju spö, kablar, ett par mikstativ, lurar etc så det plockar på. Jag vet inte hur kameran ser ut, finns det xlr ingångar med phantommatning på xm2an? 0 Citera
Stella Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 "Jag vet inte hur kameran ser ut, finns det xlr ingångar med phantommatning på xm2an?" - Nej, XM2an har bara miniteleingång och bara 1 st, samma med hörlursutgången. Luzer, du skrev att man med fördel kan köra två likadana mikar vid dokumentärfilmning, t ex audio technica, menar du att man kan köra två micar (en på bom o en nån annanstans) när man t ex intervjuar nån? Är också intresserad av dokumentärfilmning... och ljudupptagningen där... har använt just canon Xm2an en del dessutom :-) Tacksam för svar Stella 0 Citera
Luzer Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Njae att köpa 2 likadana mikar var mest för att kunna få ett bra stereopar om man vill mika upp akustiskt på koncerer och spelningar. Sen är det alltid kul att kunna ta stereo på andra saker också. Har du bara tänkt bomma eller sätta en mik på ett stativ mot nån som sitter på en stol och pratar eller nåt så behöver du ju bara en mik. Sen var det visst inte 2000 det rörde sig om utan snarare upp mot 6000 :/ Modellen är 4053 som jag hört endel bra om. Men somsagt kräver ju phantommatning också. 0 Citera
jns Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Canon MA300 är att rekommendera, finns två xlr med phantommattning, funkar både som line och mic. Kostar runt 2000-lappen 0 Citera
monnexs Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 Det blev en Panasonic DVX-100 istället och inte en Canon XM2. Jag tror jag får nöja mig med en mic och inte två efterom budgeten är stram. Kameran steromic som kanske inte är den bästa men som kanske duger ändå. Jag är alltså ute efter enbart en riktad mic. Phantommatning vad är det? Är det dom större ingångarna för att koppla in mic i så fall finns det på DVX100. Ska kolla upp modellen som nämndes 4053 Jag praktiserade på SVT för några år sedan (några dagar) och då använde de sig bara av sennheiser micar. Kan tänka mig att de var utrustning i 100 000 kr klassen men hur bra e sennheiser i de lägre klasserna. runt 5000 kr? Finns det någon sida som förklara micars olika egenskaper. Njure, kondesor och allt var de heter. 0 Citera
monnexs Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 Hittade Audiotechnica 4060 begagnat för 7800 kr. Var det verkligen den mic du menade 0 Citera
Luzer Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Phantommatning är strömmatning till miken som kan sätta på eller stänga av på den enhet som man kopplar in miken i. Krävs om det är en kondensatormikrofon. Kallas ibland också för +48V då det är 48 volt man matar med :) Kontakten kallas xlr och bara för att du har xlr ingångar på en enhet betyder det INTE att den har phantommatning, det får man kolla upp separat. Det finns väl mikar i 100 000-kronors klassen också men jag har aldrig stött på sådana när man snackar filminspelning. Lite av en standardmik som används vid tv och filminspelning är sennheiser mkh-50 och den kostar väl 12 papp eller nåt ex moms tror jag. Men sen ska man ju ha zepp å katt å bom å grejer så det velar ju iväg till över 20. + all annan ljudutrustning så är vi ju lätt uppe i över 100 tusen men inte bara miken. Den andra vanliga typen av mikar som används (dock inte så mycket vid filminspelning) är dynamiska mikar, det är uppbyggda på ett annat sätt och mycket mer tåliga. Därför används de oftare vid liveframträdanden etc. De krävs ofta att man är minst 10-15cm från ljudkällan och gärna närmare, därför passar de inte bra på filminspelning. Sen tar kondensatormikar upp bättre transienter och har mer kräm ut oftast också. Njure är upptagningskaraktären, kallas så för att grafen över hur och vilka frekvenser miken tar upp åt olika håll ser ut ungefär som en njure :) Så har miken njurekaraktär så tar den upp mest ljud framifrån, men även mycket från sidorna, nästan ingenting bakom. Sen finns det olika mycket riktade mikar, supernjure och hypernjure kallas de ibland. Och då filtreras ljudet från sidorna ut olika mycket och man får mer närhet även om man är längre ifrån ljudkällan. Nackdelen med dessa är att man även har en liten svans precis bakom miken också. Plus att vissa har en tendens att fasa ibland. Supernjure är ganska vanligt att man använder när man bommar. Men ibland kanske man tar ljud på 2 skådespelare som står ganska nära varandra medans bilden är ganska liten, då kanske det passar bättre med en mik med njurekaraktär då man kan ligga med miken mitemellan de som pratar och inte tappa någon, vilket kanske hade varit svårare med en mer riktad mik. Så det är lite olika från situation till situation vilket som passar bäst. monnexs -> Nej 4060 är en stormembransmikrofon mer anpassad till att ha i studio. http://www.audio-technica.com/cms/wired_mics/0288152f0a6132e2/index.html 4053 är en småmembranare som har en mer riktad karaktär (hypercardiod) http://www.audio-technica.com/cms/wired_mics/f34ee5c6bb0911cb/index.html 0 Citera
monnexs Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 Auudio-technica 4053 kostar 2350 kr Skulle ju vara toppen om den är ok. Annars hur funkar det med sennheiser K6. Som jag fattar det köper man till en extra del för att få olika egenskaper. Kanske skulle vara bra att satsa på en k6 i så fall så köper man bara en till modul om man behöver en annan egenskap. VIlken modul rekomenderas till mitt ändåmål. Filma med bom och intervjua? 0 Citera
Luzer Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 K6 heter själva grundmodulen och den ligger väl på 3000 eller nåt har jag för mig. Sen köper man till olika kapslar, ME-64 är njure, ME-66 är supernjure och väl mest vanligt när man bommar, har själv kört endel med den. Sen finns även ME-67 som är ännu längre och ännu mer riktad. Varje kapsel kostar väl också cirkus 3000 och jag tycker inte de låter bra för de pengarna. Men det är väl en smaksak, jag tror att väldigt många uppskattar dom men personligen hade jag inte betalat mer än en 2000 för det ljudet. Fördelen med K6 modulen är att du kan mata den med batteri också, om du inte har tillgång till phantommatning. Och priset på 2350 kr är nog bara på kapseln, du behöver modulen också och den ligger på 3595 kr http://www.emnordic.se/products.asp?volume=Audioutrustning&title=Mikrofoner&category=Mikrofoner&lang=SE Och jag rekomenderar supernjure / hypernjure till de flesta film och broadcasting-grejer. När du ska ta stereo effekter eller atmosfärer kan det vara bra med njure dock, eller rundtagande beroende på hur mycket rum / klang du vill ha med. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.