PetrisTetris Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Hej! Håller på att bränna den äntligen färdigredigerade julvideon till mormor o farmor och så fastnar jag på "Insufficient disc space for burning". Jag jobbar i Adobe Premiere Pro, sekvensen är ca 63 minuter, DVD-skivan DVD-R 4,7 GB från Traxdata. Jag har ca 60 GB oanvänt i hårddisken så det borde inte vara det som spökar. Hur ser man hur stor en sekvens är, dvs hur många GB? Det har alltid funkat förut, men då har jag kanske haft max 50 min film. Kan någon hjälpa mig!! Mvh PetrisTetris 0 Quote
Rogge Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Jag bränner aldrig direkt från PPro så jag har tyvärr ingen större erfarenhet när det gäller bränning direkt från PPro. Jag hade iaf provat att defragmentera den/dom diskar du använder dig av och när det är klart provat att bränna igen. Jag vet inte om PPro kräver att den diskyta PPro använder vid bränning inte får vara fragmenterad, vilket stor yta på en disk kan vara om det var länge sedan du defragmeterade och därför orsaka problem. Fungerar inte det hade jag renderat ut den färdiga filmen som DV-avi och tagit in den i ett nytt Project, lagt den på en Timeleine och brännt. Det brukar också lösa problem med bränning i PPro. 0 Quote
PetrisTetris Posted December 20, 2006 Author Posted December 20, 2006 Jag bränner aldrig direkt från PPro så jag har tyvärr ingen större erfarenhet när det gäller bränning direkt från PPro. Jag hade iaf provat att defragmentera den/dom diskar du använder dig av och när det är klart provat att bränna igen. Jag vet inte om PPro kräver att den diskyta PPro använder vid bränning inte får vara fragmenterad, vilket stor yta på en disk kan vara om det var länge sedan du defragmeterade och därför orsaka problem. Fungerar inte det hade jag renderat ut den färdiga filmen som DV-avi och tagit in den i ett nytt Project, lagt den på en Timeleine och brännt. Det brukar också lösa problem med bränning i PPro. Du tror alltså inte att det är DVD-skivan i sig som avses? Jag tycker inte att det är helt klart om det är dvd-discen eller hårddisken som inte har tillräckligt med space. 0 Quote
Rogge Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 Du tror alltså inte att det är DVD-skivan i sig som avses? Jag tycker inte att det är helt klart om det är dvd-discen eller hårddisken som inte har tillräckligt med space. Du har nog rätt där, det är förmodligen DVD-skivan som avses. Då verkar det som du använder för hög bit rate när du skall bränna den. Vad använder du för Preset? 0 Quote
PetrisTetris Posted December 20, 2006 Author Posted December 20, 2006 Du har nog rätt där, det är förmodligen DVD-skivan som avses. Då verkar det som du använder för hög bit rate när du skall bränna den. Vad använder du för Preset? NTSC, 720x480, 29.97 drop frame [fps], Lower, Quality 5.0 48 kHz, 16 bit, PCM CBR, 7.00 [Mbps] Mvh Petra 0 Quote
Rogge Posted December 20, 2006 Posted December 20, 2006 NTSC, 720x480, 29.97 drop frame Följdfråga: Är det verkligen ditt material NTSC? I sverige anänder vi ju PAL, därav frågan. :) Förklaringen till att det inte får plats på DVD'n, oavset NTSC eller PAL, ligger i att du använder PCM när det gäller ljud. Jag hade bytt till Dolby Digital vilket tar mindre plats på skivan. Nu minns jag inte på rak arm om 7Mbps är för mycket när materialet är 63 minuter långt och har tyvärr inte tid att kolla det just nu. Men först hade jag kollat om videon jag redigerar är NTSC eller PAL. 0 Quote
Recommended Posts