Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är så att jag haft min dv-kamera i 2½ år nu, när jag köpte den var jag inte alls lika intresserad av film som idag så kameran är en schysst "bröllops-kamera" ungefär.

Jag har börjat lägga undan pengar för en bättre kamera och har funderat och läst mycket om olika kameror och HDV kameror. Jag har även hyrt och testat sony Z1an vid ett projekt.

Det jag nu undrar över är när jag ska slå till och vad jag ska slå till på? Jag funderar på att vänta fram till slutet av våren 2007, men eftersom det är mycket pengar som försvinner i ett nafs vore det kanon med lite råd.

jag har kollat på ag-dvx100 en hel del,men mina tankar går i om det kanske är dax att skaffa en HDV kamera, (jag antar att de riktiga AVCHD inte är något att räkna för mig, eller?). Jag kollade då på bl.a. hdx200 som HDV kamera, men den kostar ju det dubbla.

Vad tycker ni som är insatta? Vad skulle ni gjort om ni sparat pengar till (antingen en bil eller) en kamera, vad skulle ni vänta på? Vad skulle ni vara ute efter?

jag kan väl berätta att jag älskar vackra bilder så bilden i sig ska ju gärna vara så klar som möjligt, och jag är ägare av en HD tv vilket gör att jag kan njuta av mediet.

MVH Jacob

Postad

Första frågan är väl: Vad gör du för projekt (dokumentär, spelfilm, bröllop, reklam, hobby)? HVX200 är ju grym rent tekniskt, men lite (!) begränsad på inspelningstiden - åtminstone tills P2 mediat går ner i pris...

/Max

Postad

Kvalitetsmässigt skulle jag välja HVX200 (som spelar in på DVCPROHD och inte AVCHD). Men då måste man motivera det dubbla priset för sig själv.

Annars är det mest prisvärda alternativet Canon A1 som ger mycket bild för pengarna. Det enda tråkiga är egentligen dess komprimerade ljud.

Sen är problemet med HDTV att det inte finns nån distr-form för det. Så i slutändan blir nästan allt man gör SD i vilket fall. Så även om du har HD så blir det inte HD om du ser det på DVD.

Visst HD är ett sätt att framtidsäkra, men samtidigt har alla HD kameror en nackdel. Det är ljusvagare än sina SD kameror beroende på att de klämt in mer pixlar på samma utrymme på CCDn. Så för vissa saker som bröllop med svag belysning kan HD prosumer kamerona ge dig problem. Fast funkade det med en Z1 så skall det nog inte vara några problem.

Men mitt råd till dig är. Behöver du ingen kamera idag så vänta tills du behöver den. Pengarna försvinner inte och kameran blir sällan dyrare medans du väntar.

Postad

sen i höstas så har jag stått i valet o kvalet om att skaffa bil eller en ny kamera. med tanke på att bilen inte går igenom besiktningen så lutade åt det hållet. fast efterssom jag är helt ointresserad av bilar, och helt insnöad i kameror och allt vad det innebär. så kunde jag inte kunde komma på vad jag skulle göra.

men det slutade med att jag skaffade mig en canon a1.

sen jvc och sonys första hdv kameror så har man följt utvecklingen och tänkt att det vore ju skitballt o ha en egen. sen efter att jag skaffade en digital systemkamera i sommras så lutade lite åt canon den här gången också. och det var ju självklart när det sen ryktades om deras nya kameraserie.

en handycam-modell har jag haft sen tidigare (dv). så nu fasen ville jag ha nått som var lite mer seriöst o filma med. och som gav den där riktigt bra kvaliten på bilden. jag är ingen ljudfreak, men bilden får det fasen inte snålas med.

sen funderar jag på o skaffa sennheisers k6-system till, extra batterier osv. fast de e ju sånt som kommer vartefterssom man märker att man behöver det.

som en ny tv tex =)

lycka till jacob!!!

Postad

Tack för svar! Canon a1 ser helt klart intressant ut. Vore skönt om priset inte stack iväg mer än så, många prylar som gör att priset sticker iväg ändå såsom mick, nytt stativ (antar att mitt klena dv-stativ inte räcker till), linser m.m.

Hör gärna av dig om du har mer kul information wiberg!

Max_H Jag spelar in det mesta förutom bröllop, där går gränsen, hehe

Men det är ju framförallt film-idéer jag vill förverkliga och då strävar man ju efter filmkänslan.

MovieSwede vad tror du om canon a1? Skulle du rekomendera den?

Jag älskar korta skärpedjup, går det att koppla på en 35mm lins på den? Jag är dåligt insatt men jag har förstått att en sådan lins ger mig den suddigt sköna bakgrunden.

/ Jacob

Postad

Nu har jag inte filmat med en A1 men hört väldigt bra om den från bra källor. Filmässigt kan den ge väldigt fina bilder om användaren vet vad han sysslar med. Dess möjlighet att justera bilden i kameran ger också väldigt trevliga kreativa möjligheter.

Sen är jag inget stort fan av att koppla på 35mm adapters. Det ger ganska mycket nackdelar. Och kort skärpedjup kan du åstakomma ganska bra genom att backa långt bak och zooma in.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...