Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vilken bärbar dator rekommederas/använder ni till Avid 3.5?

Avid rekommenderar några modeller men det bör ju finnas fler som fungerar med programmet. Skall bara göra enklare nyhetsklipp med laptopen.

Postad

Uj... kan vara svårt att hitta en som fungerar i dagsläget eftersom nästan alla nya laptops har ljudkort som inte fungerar med en så "gammal" version av Avid.

Antingen startar inte programmet alls eller så får du inget ljud. Det blir att se om du hittar en återförsäljare där du kan testa om det fungerar. Alt så uppgraderar du din Avid till senaste versionen 5.5 så blir urvalet av laptops betydligt större...

/Max

Postad

Vågar man handla en begagnad bärbar dator?

Har ingen erfarenhet av bärbart alls.

Hittar man en utan synliga skador och felfri bildskärm är man väl en god bit på väg eller?

Vad är speciellt känsligt/ömtåligt på en bärbar?

Funderar på en Dell C840 som jag tror är en av de senaste som är "godkända" av Avid till 3.5.

Känner inte för att uppgradera rogrammet då jag har den versionen i den stationära redigering. Det är ju svårt att "lära gamla hundar sitta".

Postad

C840 fungerar ju bra men när jag jobbade som Avid-återförsäljare hade vi hyfsat mycket strul med just den i kombination med externa firewirediskar (om du nu ska köra det). Det finns ju "bara" en FW-port och den var inte förstjust i sk Daisy-chain koppling (kameran > fw disken > datorn). I övrigt en helt OK dator. Du kan också se om du hittar ngn äldre HP workstation laptop - dom är klart bättre (kvalitetsmässigt). Kommer tyvärr inte ihåg vilken modell som funkar...

/Max

Postad

Hittar ingen HP workstation laptop i listan

Har däremot hittat följande bärbara som skall vara OK enligt Avid:

Compaq Evo Notebook N600c

Dell Latitude C610

Dell Latitude C810

Dell Latitude C840

Dell Precision M50 Mobile Workstation

IBM ThinkPad T23: Must be configured with a 48 GB or larger internal drive. Lower capacity drives supplied with this system do not have adequate performance.

Tänkte slippa extern disk, skall bara ha den bärbara till kortare nyhetsjobb, raka klipp och inte massa effekter som kräver "muskler"

Borde väl klara sig med en skapligt stor intern hd?

Någon som har provat andra bärbara till Aviden?

Postad
Ställ frågan på Avids engelska forum - där får du nog fler svar.

/Max

Skall göra det. Tänkte bara att det kanske var bättre att fråga i ett svenskt forum. Vet ju inte om datormodellerna heter det samma i Sverige som utomlands.

För övrigt så är man väldigt mycket för att använda "Avid godkända" datorer på det forumet och den listan har jag redan. Jag har en stationär dator som inte är "godkänd" men rullar helt problemfritt ändå, tänkte att den möjligheten fanns även på bärbart. Det gäller ju bara att hitta någon som vågat prova.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...