Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har tänkt att köpa en dv-kamera till min man som fyller år om ett par veckor. Den får kosta ca 4000-6500 kr. Han är ingen direkt filmentusiast, kommer troligen mest att filma vårt barn som är påväg. Jag har ägnat ett par dar åt att läsa recensioner och prata med andra som kan ungefär lika lite som jag... Har fått ett par rekommendationer, men vet faktiskt inte hur jag skall kunna bedöma dessa. Rekommendationerna är (såhär långt): Panasonic NV-GS180, Canon MVX460 och Sony DCR-HC46.

Finns det ngn vänlig själ som skulle kunna ge mig lite råd om vad jag bör tänka på?

*Han kommer vilja redigera filmerna [läs: jag vill att han ska redigera :) ] Alltså blir det dv-kamera och inte dvd, eller?

*Jag tror att mycket kommer att filmas inomhus. Därför viktigt att det är ok bildkvalitet även vid lite kassare belysning.

*Jag har sett att en del recensenter säger att vissa kameror inte är användarvänliga därför att de flesta justeringar görs i menyn. Hur illa kan det vara egentligen? Maken är ju i alla fall normalbegåvad...

Tacksam för alla eventuella råd/synpunkter!

Postad

Du har gjort en bra marknadsundersökning! Även om jag är en Panasonic-fan (mycket manuella kontroller, enkla reglage, fin bild med rätt ljus) så tror jag att just GS-180 är det svaga kortet om du ska filma mycket inomhus. Av de andra skulle jag nog ändå välja Sonyn om du ska filma i auto-läge, det ryktas också att Canon har problem med både dåligt ljus och ljudstörningar. Men titta i plånboken en gång till och se om du kan gå upp till Sony HC94 som har ännu bättre bild i befintligt ljus och dessutom 3MP stillbilder om du skulle behöva. Observerar att HC46 och MVX460 har DV-IN för arkivering, GS180 saknar det.

Postad

Jag vet inget om Canons nya modeller, men min Canon MV5i var bedrövlig vid dåliga ljusförhållanden, och dessutom tackade den för sig häromveckan och vägrar numera fungera. GS180 har jag använt litegrann och gillade verkligen reglagen och designen i sin helhet. Jag provade aldrig att filma i dåligt ljus så det kan jag inte uttala mig om.

Jag hade i dagsläget köpt en Sony-kamera, då jag inbillar mig att Sony sällan gör något riktigt dåligt.

Postad

Tack för era synpunkter! Det känns som att Sony HC94 ligger rätt bra till...(om plånboken tillåter vill säga). Men vad säger ni om sensortyp? Vad jag förstår så har HC94 endast CCD medan Panasonic GS180 har 3CCD (något som vissa jag har pratat med tryckt rätt mycket på när de rekommenderar GS180). Jag begriper emellertid inte riktigt vad det innebär... :(

Postad
Tack för era synpunkter! Det känns som att Sony HC94 ligger rätt bra till...(om plånboken tillåter vill säga). Men vad säger ni om sensortyp? Vad jag förstår så har HC94 endast CCD medan Panasonic GS180 har 3CCD (något som vissa jag har pratat med tryckt rätt mycket på när de rekommenderar GS180). Jag begriper emellertid inte riktigt vad det innebär... :(

3CCD ger bättre färgåtergivning men eftersom varje sensor är rätt liten i de billigare kamerorna så blir ljuskänsligheten relativt låg. Man kan skruva på "gain/iris" när det är för mörkt men det gör att bilden samtidigt blir "brusigare". Det bästa är om du kan testa kameran under realistiska förhållanden.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...