Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Med tanke på de seanste skriverierna om varningar, straffpoäng, idiotpostningar och banninar är det med darrande fingrar jag frågar och hoppas att det är i rätt forum, med acceptabel rubrik.

(Att jag darrar beror iofs till stor del på raseri...)

Jag fick precis ett paket från Dustin med en liten vit låda i.

En Canopus advc 110. Glad i hågen installerade jag den och började konvertera ett gammalt VHS band. Capturefönstret såg fint ut. Bilden var bra och ljudet lika så. När jag var nöjd stoppade jag inspelningen och vips var Premiere försvunnet. Spårlöst borta!

Jag kan plocka in film med Windows Movie Maker, men det retar mig ganska illa!

Någon som vet vad det kan vara eller har någon bra gissning?

Maskinen är en HP XW4000

2.8GHz processor med 1GB ram

Datorn är nyblåst och installationen färsk.

60Gb ledigt på disken (en ny bamsedisk beställd).

Help?

\\Sky

Postad
När jag var nöjd stoppade jag inspelningen och vips var Premiere försvunnet.

Hur stoppade du inspelningen, på VHS-bandaren eller i PPro? Om du stoppade i PPro, hur gjorde du?

Postad

Stoppade i PPro.

Esc

"S"

Stoppknappen på capturepanelen.

Hittade inga fler sätt...

Uppdatering:

Jag har installerat PPro på laptop och testat Canopusburken där.

Hej vad bra det funkar!

Fattar inte... Redigeringsburken är i färskt, gott skick. Väl uppdaterad och jag har inte hunnit installera något skräp på den. Diskplats finns, om inte mycket så iaf mer än i lappen. 1Gb minne är väl kanske i snålaste laget, men det borde räcka. *Sky förvirrad*

\\Sky

Postad
Stoppade i PPro.

Esc

"S"

Stoppknappen på capturepanelen.

Testade du alla tre på en gång eller var detta dom tre alternativ du testade vid tre olika tillfällen? Att avsluta med tre kommandon direkt efter varandra bör iofs inte ge PPro tuppjuck, men man vet ju aldrig. Jag gissar iofs på att du testade ett kommando vid varje tillfälle. :)

Kan du fånga från DV-kamera på din stationära dator?

Det var ju bra att det iaf fungerar att fånga på din laptop. Jag har Canopus ADVC-300 som nästan är identisk med din burk och den fungerar att fånga i PPro med. Jag använder iofs aldrig PPro när jag fångar, men jag har testat i PPro och det fungerar här på min stationära dator.

Postad

Jo, det blev liksom bara ett försök i taget.

Hann nätt och jämt sätta fingret/musen på knappen så var skärmen tom.

Att fånga DV går hur bra som helst.

Känns ju lite skumt när det går att plocka in med Movie Maker.

Hade varit lättare att acceptera om det varit en crackad fulversion på en burk full med skit, men nu är ju allt juste!

\\Sky

Postad

Fångstmotorn i PPro är inte den bästa tycker jag pga av att den gärna vill strula och krångla och använder därför ScenalyzerLive 4.0 för att fånga all min video. Det är ett mycket bra fångstverktyg som dessutom alltid fungerar, både till DV och VHS via Canopus ADVC-burken till en billig peng dessutom. Prova det om du vill så skall du se att du kan fånga VHS utan problem. :)

Postad

Stort tack för hjälpen!

Jag testade Canopus standalonecapturemojänggrej, men den tyckte inte att jag hade nå'n apparat installerad.

Jag skall testa ditt förslag och är oändligt tacksam att du tar dig tid för ett stackars hjon en fredag kväll.

\\Sky

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drog hem testversionen och den funkade toppen på lappen.

Skall testa den på jobbet på måndag. Håll tummen!

\\Sky

Postad

Problemet verkar vara att spänningsmatningen via FW inte riktigt orkar med.

Det funkar fint när jag kör med extern matning, vilket inte skall behövas.

Forskar vidare!

\\Sky

Postad

Har du spänningsmatning alls på fw-porten? En del FW-kort vill ha en "extra" matning invändigt till kortet. (Jag antar att du har koll på att 4-poliga fw kablar inte skickar ström).

/Max

Postad

Jodå, den matar såpass att jag får bild osv.

Jag börjar ta in filmen ok. Det är när jag stoppar som fan bryter lös.

Alla tester jag gjort nu visar att den inte orkar mata tillräckligt. Allt funkar toppen när jag kör externmatningen.

Men jag skall kolla på min stationära hemma om det funkar där. Då är det FW kortet som är elakt.

\\Sky

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...