Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej jag skulle vilja ha förslag på en filmkamera. Får kosta max 14000 kr.

är en sån där som filmar allt och har alltid med kameran.

Posted
Canon HV10

Liten kompakt och bra bildkvalite.

Kollade runt på den där kameran på internet och tyckte den såg jävligt bra ut.

Det är något i stil vad jag är ute efter. Tacksam för mera tips.

Posted
Sony HC3

Har kollat in den kameran förut. Men funderar ännu om man ska satsa på en

dv kamera eller hårddisk. Fast Dv är väll det bästa nu. Tackar för tipsen.

Posted

Sony HC3 har väl någon sorts höghastighetsfilmning (man kan filma 3 sekunder i 240 fps eller något sådant)? Är det någon som har koll på hur bra det funkar? Finns det någon annan kamera med någon liknande funktion?

M.v.h.

Rico

Posted

Högahstighetsfilmningen går till på att filmen läses i högre hastighet till priset av en lägre upplösning.

Har inte sett film från det läget men hört att det är ganska dålig kvalite på det. Men visst som en kul grej funkar det säkert men knappast broadcastkvalite.

Sen angående format. Olika format är bra på olika saker. Mer komprimering är en effektivisering av bitraten vilket ger både fördalar och nackdelar.

MiniDV(AVI) är det minst komprimerade formatet och är enbart SD(ED).

Hårddisk/DVD(mpeg2) ligger på max 10mbit och ger SD(ED) på mindre utrymme än miniDV

Hårddisk/DVD(mpeg4) är de nya AVCHD kamerona och har en bitrate på upp till 18mbs och erbjuder HD.

HDV(mpeg2) erbjuder HD på miniDV kasster med samma bitrate 25mbs.

Hårddisk med SD och MPEG2 är troligen det sämsta alternativet ur många aspekter. Den har egentligen bara en fördel. tar minst lagringsutrymme.

Hårddisk och HD med MPEG4 är troligen det mest effektiva av alla kamerona. Ger teoretisk bäst bildkvalite men inte i praktiken då de få modeller som finns inte kan överträffa HDV kamerona i kvalite.

Så skall du ha HD idag så är HDV kamerona det bästa alternativet. Skall du ha SD så skulle jag köpa en MiniDV.

MiniDV är det minst komprimerade formatet 25mbit

Posted
Högahstighetsfilmningen går till på att filmen läses i högre hastighet till priset av en lägre upplösning.

Har inte sett film från det läget men hört att det är ganska dålig kvalite på det. Men visst som en kul grej funkar det säkert men knappast broadcastkvalite.

Sen angående format. Olika format är bra på olika saker. Mer komprimering är en effektivisering av bitraten vilket ger både fördalar och nackdelar.

MiniDV(AVI) är det minst komprimerade formatet och är enbart SD(ED).

Hårddisk/DVD(mpeg2) ligger på max 10mbit och ger SD(ED) på mindre utrymme än miniDV

Hårddisk/DVD(mpeg4) är de nya AVCHD kamerona och har en bitrate på upp till 18mbs och erbjuder HD.

HDV(mpeg2) erbjuder HD på miniDV kasster med samma bitrate 25mbs.

Hårddisk med SD och MPEG2 är troligen det sämsta alternativet ur många aspekter. Den har egentligen bara en fördel. tar minst lagringsutrymme.

Hårddisk och HD med MPEG4 är troligen det mest effektiva av alla kamerona. Ger teoretisk bäst bildkvalite men inte i praktiken då de få modeller som finns inte kan överträffa HDV kamerona i kvalite.

Så skall du ha HD idag så är HDV kamerona det bästa alternativet. Skall du ha SD så skulle jag köpa en MiniDV.

MiniDV är det minst komprimerade formatet 25mbit

Läst igenom och lärt mig något nytt. Tack tack