ofstudios Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Tja! Efter att ha varit på studiebesök på bl a SVT och ett litet företag som gör film, så blev jag sugen på att köpa Avid, eftersom båda använde det programmet och rekommenderade det starkt. Vilken version rekommenderas? Jag har en budget på max 10 000. Jag hörde dessutom att man kunde få student rabatt på Avid. 0 Quote
tuco Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Jag hörde dessutom att man kunde få student rabatt på Avid. Det stämmer. Kolla här: http://www.avid.se/se/student/ "Avid Media Composer Academic Software: 2,599 SEK (90% off list price)" Löjligt billigt. Önskar jag var student. Den hade jag själv utan tvekan köpt. Även Xpress Pro är billig: Avid Xpress Pro Academic: 1,995 SEK (85% off list price) 0 Quote
ofstudios Posted December 12, 2006 Author Posted December 12, 2006 Du får väl köpa genom en student :). Men vad är egentligen skillnaden på programmen. 0 Quote
Quest Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Tänk på att kolla upp systemkraven ordentligt innan du köper mjukvara från avid. De är riktigt petiga... De kräver speciella grafikkort och cpu. Om du har en ny mac med en intel cpu får du tex vänta några månader... 0 Quote
ofstudios Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Tänk på att kolla upp systemkraven ordentligt innan du köper mjukvara från avid. De är riktigt petiga... De kräver speciella grafikkort och cpu. Om du har en ny mac med en intel cpu får du tex vänta några månader... Aha okey, tack för tipset Jag har följande: Intel Core 2 Extreme X6800 2.93GHz Socket LGA775, 4MB Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology XFX GeForce 7900GS 480M 256MB GDDR3, Xtreme, PCI-Express, 480/1400Mhz, 2xDVI Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM PremierPro 1.5 Funkar fint, så jag tror det inte ska vara större problem? eller vad tror du, grafikkortet kan ju vara en flaskhals, men jag ska köpa nytt nästa år med stöd för dx10. 0 Quote
pld Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Här står det vad Avid rekomenderar till Avid Xpress Pro: http://www.avid.com/products/xpresspro/specs.asp#pc Kostar 2475kr hos scandinavianphoto.se http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5525254 /Jesper 0 Quote
Max_H Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Även om Avid inte "certifierat" dom billigare grafikkorten brukar dom fungera ändå (dvs GeForce - INTE ATI). Du kan möjligen få lite problem att ställa in ljus/kontrast på overlayen. Ljudet kan möjligen vara ett större problem - har du moderkortsmonterat ljudkort brukar det vara ngn variant av "Realtek HD Audio blabla" och dom kan bråka ibland med både Avid och Premiere Pro (bägge programmen får samma symptom - dom kraschar/stoppar vid uppstart). Men det går ibland att lösa med den nyaste drivern. Annars är inte ett nytt ljudkort särskilt dyrt. /Max 0 Quote
ofstudios Posted January 1, 2007 Author Posted January 1, 2007 Även om Avid inte "certifierat" dom billigare grafikkorten brukar dom fungera ändå (dvs GeForce - INTE ATI). Du kan möjligen få lite problem att ställa in ljus/kontrast på overlayen. Ljudet kan möjligen vara ett större problem - har du moderkortsmonterat ljudkort brukar det vara ngn variant av "Realtek HD Audio blabla" och dom kan bråka ibland med både Avid och Premiere Pro (bägge programmen får samma symptom - dom kraschar/stoppar vid uppstart). Men det går ibland att lösa med den nyaste drivern. Annars är inte ett nytt ljudkort särskilt dyrt. /Max Okey, det låter bra, nej jag kör inte med något inbyggt skit, hade varit bättre om man kunde välja bort det, men det går tyvärr inte. Jag kör med M-audio Audiophile 2496 0 Quote
Max_H Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Har aldrig testat det men eftersom Avid köpt upp dom har jag för mig att Avid införde stöd för M-Audio i version 5.5 eller så... En sökning på Avids forum borde ge svar... /Max 0 Quote
pld Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Om man nu har köpt Xpress Pro för 20 000:- kan man då köpa en uppgradering till Media Composer för studentpris om man är student? 0 Quote
Max_H Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Om man nu har köpt Xpress Pro för 20 000:- kan man då köpa en uppgradering till Media Composer för studentpris om man är student? Finns det en sådan för studenter och du har ett CSN-kort kan jag inte se ngn anledning att det inte skulle funka. /Max 0 Quote
pld Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Någon som vet om man ska prata med CSN, Avid eller en affär som säljer Avid-produkter? Jag ser på CSNs hemsida att dem bara har med Adobe program. Jaja, jag skickar ett mail till allihop så kollar jag hur det är. /Jesper 0 Quote
Max_H Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Du snackar med en Avid-återförsäljare. Kolla på Avids hemsida för närmaste ÅF. Hos återförsäljaren måste du få en blankett, fylla i den och samtidigt få en underskrift av din rektor (om jag minns rätt). Sedan skickar du den till återförsäljaren som först då kan beställa ditt program. Sedan visar du ditt CSN kort när du hämtar ut det hos ÅF:en. /Max 0 Quote
Recommended Posts