Zhyron Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Man säger att varje sida är ungefär en minut, är det en vanlig sida som när man skriver rakt upp och ner eller är det när sidan är i korrekt manusform? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daybreak Posted March 22, 2004 Share Posted March 22, 2004 När den är i korrekt manusform. Men vad som är "korrekt" skiljer sig från land till land. Man ska i alla fall sträva efter att få varje sida i manuset att representera en minut i filmen för att alla inblandade ska "veta" att filmen blir så pass lång som man vill (och inte kortare..). Vill en producent göra en film på 90 minuter bör manuset representera den tiden i antalet sidor. (Amerikanare är speciellt hårda på 30-50-10. Dvs att efter 30 minuter kommer vändpunkten som sparkar igång akt 2 som sen pågår i ca 50minuter, avrundningen är sen ca 10 min. 30 är den viktigaste punkten som man enligt dem inte kan frångå ifrån, de andra två är mer flexibla. Se ett par amerikansk filmer och kolla när det gått ca 30 minuter och notera vändpunkten.) Men det finns manus som är mycket kortare än filmen. Storytelling är bara (om jag minns rätt) 50 sidor, filmen är 90 minuter. Men då både skrev och regisserade Todd Solondz filmen. Go figure / D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted May 23, 2004 Share Posted May 23, 2004 Svenska långfilmer på 90 min kan ha ca 90-150 sidors manus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts