Movie Jonie Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 När jag importera ljud i premiere pro 1.5. Blir det slås ljuden ihop sig till en stero kannal. Men jag vill ha två ljud spår separat vad gör jag för fel. Sen undrar jag hur man gör om man har ett klipp som är stero. men den har bara spelat in på kannal så allt ljud ligger till höger hur får jag det då att komma i även den vänstra högtalaren ? Tack på förhand 0 Quote
Christian van Caine Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 Jag är inte säker på att 1 & 1.5 klarar det alls, vad jag vet. Själv lessnade jag ganska fort & la över all ljudläggning till Nuendo för en massa år sen. Inget jag ångrar :-) 0 Quote
Rogge Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 När jag importera ljud i premiere pro 1.5. Blir det slås ljuden ihop sig till en stero kannal. Men jag vill ha två ljud spår separat vad gör jag för fel. Vad importerar du, stereo eller mono? Och vad är det för fil, .wav eller .mp3, mm, mm? Låter iofs som om det är Breakout to Mono Clips du söker. :) Sen undrar jag hur man gör om man har ett klipp som är stero. men den har bara spelat in på kannal så allt ljud ligger till höger hur får jag det då att komma i även den vänstra högtalaren ? Använd filtret Fill Right för att fylla vänster kanal med ljud från höger kanal. 0 Quote
Movie Jonie Posted December 10, 2006 Author Posted December 10, 2006 Det blir avi när jag importerar. Men hur kan jag byta så jag importera mono. Sen när jag ska göra break out to mono så kan jag inte göra det. Lite mer info bara om kameran. Spelar in på två xlr så det borde bli att ljudet lägger sig på ljud spår 1 och 2 0 Quote
Rogge Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 Det blir avi när jag importerar. Stereo importeras eller fångas som stereo och får när det väl är inne i PPro göras om till två monoströmmar manuellt. Du kan mao inte importera eller fånga en stereoström och få den till två monoströmmar per automatik. Sen när jag ska göra break out to mono så kan jag inte göra det. - Hur gör du då? :) Spelar in på två xlr så det borde bli att ljudet lägger sig på ljud spår 1 och 2 Nej, vid Capture eller import tas ljudet alltid in som stereo. Du kan inte fånga en stereoström och per automatik göra om den till två monoströmmar "on the fly" när du fångar eller importerar. 0 Quote
Movie Jonie Posted December 10, 2006 Author Posted December 10, 2006 jag markeraljud klippet och trycker clip sen går jag ner tillaudio options och där kan jag inte trycka på mono break out 0 Quote
Rogge Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 jag markeraljud klippet och trycker clip sen går jag ner tillaudio options och där kan jag inte trycka på mono break out Break Out to Mono Clips måste alltid göras från Project Window och kan tex inte göras direkt från Timeline. EDIT: Tänk på att du inte via kommandot Break Out to Mono Clips kan få en Timeline att konverteras så att stereospåret byts ut mot två monospår. Break Out to Mono Clips skall man alltså göra innan man börjar editera eller det sista man gör när man editerat klart och då på en exporterad stereofil. PPro 1.5 är alltså ganska dålig på att hantera ljud på det sätt du och många andra vill göra. I PPro 2.0 så är dessa begränsningar lösta tack vara Source Channel Mappings vilket gör det mycket enkelt att jobba med den typ av ljud du använder dig av. Så jobbar du på det här sättet med ljud tycker jag en titt på PPro 2.0 kan vara värd att tänka på. Du kommer att spara massor med tid på att jobba med PPro 2.0 än med 1.5. Ladda ner en testversion av PPro 2.0 och pröva! :) 0 Quote
Recommended Posts