lilla_farbrorn Posted March 21, 2004 Posted March 21, 2004 vet inte om rubriken blev riktigt bra.. kom inte på nåt bättre..men men. till frågan: Var går gränsen när det gäller rättigheterna till att ha med olika prylar som är copyrightskyddade i sin film? t.ex. en Simpsons-affish en Coca-Colaburk Radio nyhetsinsändning (exempelvis Ekot)(ej musik för det vet jag att man inte får) TV nyhetssändning, tecknade filmer, reklam m.m. Alltså allt möjligt som är copyrightskyddat som man ofta stöter på. (tolka det rätt :e) 0 Quote
daybreak Posted March 21, 2004 Posted March 21, 2004 All TV är skyddad. All film är skyddad. All inspelad musik är skyddad. Ring den kanalen du vill ha bilder ifrån och presentera dig själv och vad du vill. Det brukar inte vara så svårt att få tillstånd att använda sig av deras material. Varför ska du göra gratisreklam för Coca-Cola? Ring Pepsi Sverige och fråga om de vill sponsra. (Ring alltid utmanaren) /D 0 Quote
lilla_farbrorn Posted March 22, 2004 Author Posted March 22, 2004 Jag menar att dessa saker bara är med i bakgrunden. Alltså, att en av mina karaktärer i filmen dricker cola eller att tv:n står på i bakgrunden. Jag har för mig att man fick visa vardagliga saker i sin film utan rättigheter bara det inte tar över handlingen. Men eftersom jag inte är säker så frågar jag. Inte behöver man väl tillstånd för att någon dricker cola i min film? Vad säger ni andra på forumet? 0 Quote
Henrik.Andersson Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 det är inga problem rock on. konst är upphovsskyddat. så du kan inte ha en monolog framför en stor tavla som bidrar till ditt skapande. gäller inte skulpturer utomhus. ingen kommer bli mer glad än de som äger företaget om du har med deras produkt. Varför skulle dom stämma dig? Ska du göra en monolog som hatar deras produkt samt att den används i obscena scener??? ingen fara. 0 Quote
Recommended Posts