Jump to content

Rotoscoping?

palle

Recommended Posts

Det heter väl rotoscoping när man har ett importerat filmstip projekt till photoshop och redigerar det bild för bild. Om jaf förstått det hela rätt så komemr min fråga här:

Hur ska man kunna göra något snyggt som är identiskt till föregående bild när allt är i en enda bild. tänker på t.ex om man ska göra ett par ögon vita utan gloweffekt och itne göra linjena exakt exakt identiska vilket e omöjligt så ser man att de e nåt som inte stämmer. E de nåt ja missat, liksom något väldigt vikitgt. Tänker också på en pistolskula som flyger genom luften i en jämn horisontal bana. Då e de itne säkert man lyckas sätta in kulan på mm rätt i varje bild. tacksam för ett svar=)

MVH

Tänker också på översta länken i "inspiration" på en av filmerna så får man se hur blodådrerna succesivt växer tills dom bildar trådar. Detta kunde ja tänka mej var gjort med rotoscoping men de går ju inte.... att måla samma streck identiskt på två olika bilder e ju omöjligt ju... va missar ja?

MVH

Alltså som jag förstår det tycker du att rotoscoping verkar som ett jobbigt alternativ... Och det tycker jag med för det är svårt att passa inte på varje bild, ibland har man ju något i scenen som hjälper en som tex. när man gör en lightsaber har man ju pinnen att rita efter så då är det enklare.

Mitt förslag är att du om du har AfterEffects eller något liknande programm så kan man ju använda samma princip att man målar frame för frame, men i de programmen så ligger det från förra kvar så då är det enklare...

vector paint verkade enbart skit...=) eftersom de ine verkade bra finns för mej bara ett alternativ kvar... åd e e photoshop, därför komemr ja förklara lite närmre va som e kruxet å ge ett exempel!

Eftersom alla bilder i ett filmstrip format e samma lager så måste man ju måla nytt på varje bild. Alltså, om ja vill att en pistolskula, laser stråle eller liknande så när ja e klar me första bilden så kan ja omöjligt sätta kulan/strålen exakt i samma höjdnivå och bara mm längre ffram än föregående bild. Hoppas ni blev lite klokare på va ja försöker få fram. Undrar även om "NIGHTCAST PROLOGUE" på http://www.nccinema.ch/evid.html e gjord i photoshop med rotoscoping? isånafall e de t.ex sånt ja vill göra, kulor som komemr flygandes i luften. Tacksam för den hjälp ni försöker ge mej!

MVH

Palle Palle Min kära virtualni kompis :))

Det finns olika varianter på vilket sätt man kan göra detta men om du har after effects och 3d program och poser exempel viss och bild på nån stackar kille eller tjej det spellar ingen roll, sen om du kan inte klara på egen hand och använda lite fantasii ,jag kan bara säga snabt bild poser 3d hand wire render rita lite ådrar AE displacement map shine effects

kammera goooooooooooo

:)))))))))))))))

Palle här har du lite Ådrar lek lite du kommer att se att det är inte så svårt

experimentera lite med transfer modes :) med mask father med allt rättare sagt ,o du kommer fatta ..ha de så kull

AE 5.5 och photoshop 7 är software som jag har använt,detta är bara (så där) exempel allt är upp till dig :)

http://hem.passagen.se/tesanko/1.zip

save target as :)