Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett litet problem, jag vill ha en rörlig meny i encore dvd.

Då har jag gjort så att jag gjort ett färdigt filmklipp när menyn rör sig och sätter sig på plats sen har jag tagit sista bilden i klippet och sparat som en psd fil. Nu gör jag så att jag sätter en end action på filmklippet.

End actionen är förstås psd filen eller menyn med alla knappar på men när jag gör det blir det svart i mellan dem, asså det blir en svart bild först och sen kommer den andra bilden upp. Hur gör jag för att slippa detta?

Förlåt att jag skrev väldigt krångligt och konstigt, kunde inte förklara på något annat sätt :P

Posted
...men när jag gör det blir det svart i mellan dem, asså det blir en svart bild först och sen kommer den andra bilden upp. Hur gör jag för att slippa detta?

Förhandsgranskningen i Encore är mindre bra, när du bränner DVD'n så är det svarta borta. :)

• 3 weeks later...
Posted

Då hade jag sett till att skapa den timeline menyintrot ligger på absolut först i det project jag håller på med. Skapar du den som tex nummer 5 där timeline 1-4 är långa, låt säga tillsammans ca 1 timme, så är risken mycket stor att du får dom problem du beskriver. Det spelar alltså roll i vilken ordning dina timelines skapas. Har du tittat på den filmsnutt du använder dig av i tex Windows Media Player? Jag läste om en person med liknande problem i ett annat forum i går eller förrgår och han hade renderat ut sitt intro med någon/några svarta rutor i slutet och då är dom ju med i introt och syns garanterat. Värt att kolla alltså! :)

Alternativt hade jag lagt introt i en helt egen meny som har en End Action som pekar på den meny du vill ska komma efteråt. Menyer läggs alltid först på DVD-skivan för att just undvika sådna här problem varför lösningen med att lägga introt som en egen meny är en lösning. Se bara till att ändra dess Operations till None.

Jag hade tom gjort intro och meny i samma "filmsnutt" för att öht slippa några stopp mellan menyuppbyggnaden och den färdiga menyn. Om du gör så, läs i hjälpen om Loop Points och hur dom fungerar för att ge perfekta loopar av din meny. :)

Posted

Men kan man inte på något sätt importera in projektet i ett annat i Premiere så kan man ju först importera menyn och sen lägga in allt annat på detta sätt.

Filmen är nämligen på Engelska så den är textad. Skitjobbigt att texta om allt

Posted
Men kan man inte på något sätt importera in projektet i ett annat i Premiere så kan man ju först importera menyn och sen lägga in allt annat på detta sätt.

Nej, du kan inte importera ett project skapat i Encore in i Premiere. Statiska menyer som du har i ditt project kan du ju exportera från Encore för att återanvända dom så att du slipper göra om dom.

Textade du i Encore eller importerade du färdiga textscripts? Textade du direkt i Encore så får du tyvärr göra om det eftersom man tyvärr inte kan exportera subtitles. Om du använde scripts så är det bara att återanvända dom igen.

Jag gissar på att du textat direkt i Encore och då hade jag läst i manualen hur textscripts fungerar och sedan hade jag startat programmet Anteckningar och kopierat över textblock för textblock tillsammas med dess In och Out point från Encore och sedan importerat scriptet i det nya projectet.