Ubbe Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Hej! Jag skulle just färdigställa en dvd i Encore då jag såg att min avi-master är i fel format. På nåt sätt hade den blivit utzoomad vid export. Och back-upen ser likadan ut. Jag har dock en auto-play dvd med mastern (utan meny). Nu undrar jag om det finns nåt sätt att importera denna som en fil till Encore? Nån som vet? Om jag tittar på autoplay-dvd:n i utforskaren är det två mappar som heter OpenDVD och VIDEO_TS. Under den sistnämnda ligger fem filer som har filändelserna .bup, .ifo och .vob. Vågar nog inte omkoda den till avi och sedan tillbaka till mpeg2, då antar jag att jag förlorar i kvalitet? Tacksam för all hjälp Bästa hälsn Ubbe 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Vill du slippa konvertera för att sedan koda om till mpeg2 igen så kan du ju spela upp DVD'n och samtidigt koppla en DV-kamera till spelarens S-Video utgång och spela in med kameran. Fånga sedan bandet som DV-avi och använd materialet. Det är ju iofs en konvertering det med... Jag har bara använt material från DVD en gång och det var länge sedan men då använde jag MainConcept MPEG Pro på dessutom väldigt dåligt råmaterial så just där såg jag ingen kvalitetsförlust. Jag hade konverterat VOB-filerna till mpeg efterssom det var en musikkonsert och byter man bara filändelse på VOB-filerna till .m2v så blir det ett litet hack mellan VOB-filerna vilket inte är så roligt om det är musik. Inte annars heller iofs... Sök på google på tex "mpeg to dv" och se om du hittar något program att konvertera med och jämför hur det blir jämfört med att fånga DVD'n till DV-kamera. Tråkigt jobb, men det ger dig det resultat du tycker ser bäst ut. Hur du än gör kommer du förmodligen att märka lite kvalitetsskillnad, frågan är bara hur mycket. Hoppas att det hjälpte något trots iaf! :) 0 Citera
Ubbe Postad 2 december 2006 Författare Postad 2 december 2006 Döpte om vob-filen till .mpg och importerade den direkt till Encore. Funkade kanon! Ingen som helst kvalitetsförlust och inga hack vad jag kunde se! Tack för tipset! Riktigt nöjd med Encore so far! ;) Ubbe 0 Citera
Rogge Postad 2 december 2006 Postad 2 december 2006 Döpte om vob-filen till .mpg och importerade den direkt till Encore. Funkade kanon! Ingen som helst kvalitetsförlust och inga hack vad jag kunde se! Tack för tipset! Riktigt nöjd med Encore so far! ;) Hum, nu ser jag att jag missförstod din fråga rejält, jag trodde du hade fem separata VOB-filer... Det är när man har fler än en VOB-fil som hack uppstår i skarven mellan dom olika VOB-filerna och det blir jobbigare att få ihop allting utan skarvar. Nåväl, huvudsaken är att det löste sig för dig vilket det ju gjorde. Kul att du är nöjd med Encore förresten! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.