Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller på med en dokumentär där bl.a.en intervju ligger som grund för hela filmen. Ni vet en klassisk dokumentär där prat varvas med inklipp.

Hur som helst blev intervjun väldigt bra och jag har nu 4 timmars snack som skall börja klippas.

Jag ville gråta när jag kom hem och tittade i materialet för där är motljusreflexer med bl.a. en irriterande blå reflex i nedre kant i bilden (se bifogad bild)

Snälla, vad kan man göra. Går det att få bort det digitalt. Har försökt andra ljus och alla möjliga inställningar i redigeringen men det hjälper inte. Har nyligen börjat använda Premiere pro 2.0 så jag har inte lärt mej allt ännu - men finns det något sätt att få bort detta misstag. Har också After effects men det är jag värdelös på.

HJÄLP!

Intervju1_0001.jpg

Postad

Skulle påstå att det är nästan omöjligt inom "normala" ramar eftersom reflexen flyttar sig hela tiden (i alla fall om du rör kameran). Du skulle ju kunna köra med kloningsverktyget i AE (och klona från en ruta som inte har reflex men annars är det svårt). Det är klart... om han inte rör sig för mycket kan du ju "låna" delar av andra bilder utan reflexen. Men pilligt blir det...

/Max

Postad

Är den konstant på exakt samma ställe hela tiden så går det ju att för bättra det hela:

Man kan låna (göra en kopia) en del av skjortans övre del och lägga ovanpå den mest störande delen. Maska sedan med "luddiga" kanter runt reflexområdet.

Man kan (enklast i AE) göra ett justeringslager som bara ändrar området över reflexen.

Men det är svårt att få det riktigt bra...

/Max

Postad

Tack för tipsen Max H.

Så här har jag gjort. Den blå reflexen på skjortan är besvärlig eftersom skjortan "veckar" sig lite när han t.ex. andas eller rör sej det minsta. Har jag då lagt ett täckande fält över - som inte rör sej - ser det skumt ut (mer irriterande än som innan)

Men det vita reflexen på väggen bakom har jag tagit bort i Photoshop och det fungerar perfekt.

Om någon har ett likande problem kan ni göra likadant. Förutsatt att bilden är konstant.

Man tar alltså en bild ur filmen och öppnar i Photoshop. Gör ett lager till. Gör den ändring ni vill göra i det tomma lagret, ex. som jag ett täckande parti över en reflex. Radera filmbilden (som fungerat endast som mall) och spara sen det täckande lagret som en TGA. bild. Importera sen till redigeringsprogrammet och lägg bilden i en ledig Videotrack. Sen är det bara att dra ut för att bestämma längd.

Men jag skulle gärna kunna göra nåt liknande med "min" blåa reflex. Någon fler som vet nåt?

Postad

Hej Audition.

Känns som du är på rätt bana. MEN var försiktig, att bara fixa till en ruta i Photoshop och lägg in den i filmen. Sänt syns direkt, in att du förlora den brus som naturlig finns i bilden, och helt plotsigt ser en del av din bild 'död'.

Jag bruka klippa ut en nära områd i bilden, och flytta den över den problem områd, men med en live klipp, behålla brus.

Den som du namnade med skorta som 'veckar' det är bara att kopier från områden som ligger i lijen med 'veckat' så ska den känns som en fölängning förhoppningsvis.

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...