Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej på er.

Lite funderingar kring pixlar.

Man säger ju att video använder rektangulära pixlar.

Men var existerar dessa rektangulära pixlar? Dataskärmar visar ju bara kvadratiska pixlar. Och tv-skärmar har vad jag förstår inga pixlar alls, utan bildpunkter.

PAL är ju 4:3, men 720/576 är 5:4. Alltså stretchar videprogrammet ut bilden för att visa 4:3? Men samtidigt är ju pixlarna alltid kvadratiska på dataskärmen... Nån som kan reda ut detta?

Ubbe

Postad

Artiklarna var lite för avancerade för mig. Men tack ändå! Om nån kan förklara detta på enklare sätt, så försök gärna :)

Postad

Simpelt beskrivet (hoppas jag) - kan dock inte hela bakgrunden till VARFÖR det är så:

DV formatets videosignal spelas in som 720 horisontella pixlar och 576 vertikala enligt en specifikation som alltså kallas "ITU-R BT.601-4". Detta oavsett om det är en 4:3 eller 16:9 bild. Dessa ska sedan täcka en tv-skärm av PAL-typ som (vanligtvis) har ett raster på 768 x 576 pixlar.

För att "täcka" hela bilden måste antalet pixlar sträckas ut med den ungefärliga faktorn 1.067. Därav har DV 4:3 en sk pixel aspect ratio på just 1.067.

(720 * 1.067 = 768.24).

Däremot, om bilden ska fylla en 16:9 bild, måste den sträckas ut med faktorn 1.422.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...