Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Imorrn så ska vårt team börja på en ny produktion och vi kommer att använda oss av Pansonic AG-DVX100B länk:

https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/sales_o/02products/products/ag-dvx100b/ag-dvx100b.html

Min tanke är att filma i Progressive, 25p mode.

Nån som kan tipsa som några intressanta inställningar i kameran man kan använda?

Den första scenen kommer att vara inspelad i en studio med ljussättning.

Och vilket format uppskattar ni mest?

Finns Squeeze Mode, Letterbox och 4:3

Posted

Kolla http://www.dvxuser.com - där finns en uppsjö som har ställt samma fråga i princip.

Det jag kan komma på just nu är:

Gamma: Cine-like (inte D eller V)

Matrix: NORM

Vertical Detail Freq: THIN

De två förstnämnda bör ge en lite mindre brusig bild och att filma med tunna linjer ger lite bättre upplöst bild (skarpare). Sedan beror resten av inställningarna på vilken look du är ute efter eller om du vill skjuta en så flat bild som möjligt för att sedan ha mycket frihet i efterarbetet. Master pedistal bestämmer t ex hur svarta skuggorna ska vara. Om man "underanvänder" den lite så får man mycket information i skuggorna men har sedan friheten att öka kontrasten i efterarbetet.

Angående squeeze, letterbox eller 4:3. Jag brukade filma i 4:3 för att sedan kunna rätta till framingen och maska/croppa/blåsa upp till 16:9 eller 2,35:1 i efterarbetet.

Har man inte mycket tid till efterarbete så har kameran mycket att erbjuda. Då är det bara att experimentera med chroma, vitbalans och master ped tills du får den look du är ute efter i kameran, och så kan du ju filma squeeze eller letterbox om du inte har tid att fixa det i efterarbetet.