plf66 Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Nu börjar det ju hända saker med videoproduktion. Jag tror dessa frågor passar bäst i detta ämne, även om rubriken är DVD-authoring och min fråga gäller BD-authoring. Idag är det enkelt att köpa en HDV-kamera, att redigera i HDV, men dit har det varit stopp i praktiken. Nu finns BD-R-brännare (Bluraydisc) att köpa för en greppbar summa. Det finns inom några dagar BD-spelare att köpa. Det blir knappt 20 tusen inkl mums idag. BD stödjer ju 1440x1080 direkt vilket inte HD-DVD gör, så BD är mycket intressant för distribution av HDV-projekt. Läser man specen för BD-video så skiljer det sig inte mycket mot DVD, det är flera bildformat, text-baserade undertexter, fler ljudformat, större datakapacitet, men i övrigt inte mycket MEN! Vad finns för några program att köpa idag inom vettig summa för produktion (authoring) av BD-produktioner? Fungerar det att bränna BD-R i en brännare idag och sen spela dem i en BD-spelare till tvn, som man gör med DVD idag? 0 Quote
00Bengtsson Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 BD-spelarna är väl inte fullt så vanliga idag, men det kommer att komma mer och mer... Playstation 3 som släpps i mars nästa år är utrustad med Blu-Ray-läsare till ett hyfsat bra pris; 6000kr. Då kommer troligtvis vanliga spelarna att bli allt vanligare tror jag. 0 Quote
vilcans Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 Jag blev förvånad när jag såg brännbara Blueray-skivor i butiken häromdan. Jag visste inte att den fanns spelare, och ännu mindre att det fanns brännare för detta format. Men om jag förstår första inlägget rätt så släppte de brännarna innan spelarna!? 0 Quote
plf66 Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 Att skivor finns att tillgå snabbt är inget konstigt. Skivorna till konsument BD är nämligen samma som Sony sedan några år säljer till Xdcam. Men i Xdcam-fallet ligger de i en kassett. Därför är det enkelt att komma ut på marknaden snabbt. Men förutom Sonic Scenartist (som är dyrt...) har jag inte hittat några produktionsverktyg på marknaden idag. 0 Quote
Recommended Posts