Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om jag filmat en viss del av min film i Interlaced och restrerande del i Progressivt, går detta sedan att sätta ihop till en och samma video utan problem ? Dvs vilket format skall hela videon sedan sparas i ? Interlaced eller Progressivt?

Tackar för seriösa svar!

Postad

Tja... du lär se rätt stor skillnad på Interlace resp Progressive materialet i framförallt panoreringar och rörelser. Jag skulle slutföra det hela som progressive.

Vilken mjukvara sitter du i och vad är det hela filmat med (DV/HDV/etc)?

/Max

Postad

Hej Max tack för det snabba svaret!

Jag sitter just nu med Vegas Video 5.0 samt 7.0.

All video material är DV.

Du säger att det vore bäst om jag sparar det slutliga i Progressivt ändå ?

Hur skall detta då gå på TV apparater / DVD spelare som endast stödjer Interlaced ?

Vore samma fråga där: Hur skulle jag gort om jag spelat in all video i Progressivt ? skulle jag ändå slutrenderat det i Progressivt trots att de flesta där hemma endast har en vanlig TV (Interlaced) ?

Postad

Beror ju på hur du ska "ut" med materialet. Ska du ut på DVD kan du ju köra ut MPEG2 filen som en progressive fil. En DVD/TV kan visa det ändå.

Viktigaste är ju, om du ska ha rörlig grafik till exempel, att ha koll på field order och annat. Har man rörlig grafik som åker i sidled kan den gärna bli "hack-hack-hackig" i sina rörelser i progressive rendering.

Jag brukar därför, om jag har progressivt material (i PPro i mitt fall):

Ta in videomaterialet som progressive, klippa klart det hela och sen lägga grafik och annat och rendera det med fields för att grafiken ska röra sig mjukare. Videomaterialet har ju inga fields ändå det spelar (nästan...) ingen roll om den renderas med fields eller ej.

/Max

Postad

Okej , låt mig förklara om jag förstått dig rätt.

Om jag filmar mitt material i Progressivt, så har det ("nästan") ingen betydelse om jag renderar det som Interlaced i slutändan ? (i MPEG-2 i detta fall för DVD visning), jag får ändå ut den bilden jag vill ha ut av det progressiva, hur jag sedan renderar filmen i slutändan har alltså att göra med vad jag vill visa filmen på ? Projektor/ Dator skärm = Progressiv, Vanlig hederlig TV = Interlaced osv.

Det påverkar alltså inte min film i helhet, huvudsaken har att göra med om jag filmat materialet i Interlaced eller Progressivt redan i början.

Låter det rätt ?

Postad

En TV-signal är alltid interlaced, d.v.s. 50 fields per sekund. Om man filmat progressivt så är två fields som visas efter varann tagna samtidigt, men det är fortfarande uppdelat i två fields. För tv:ns del är det ingen skillnad på interlaced och progressivt (såvida den inte gör någon form av signalbehandling t.ex. deinterlacing). Signalen till tv:n är i samma format.

Tänk så här: Om du visar en stillbild på tv:n i en sekund, så kan du tänka dig att det är en enda bild, men under den tiden har ju tv:n visat 50 fields. Samma sak om du har progressivt material. Du ser 25 bilder per sekund, men tv:n visar egentligen 50. (Sen är det visserligen lite mer komplicerat än så eftersom fieldsen är förskjutna i höjdled gentemot varandra, men lite förenklat kan man säga att det är 50 bilder per sekund.)

Så vad skillnaden mellan om en MPEG2 är interlaced eller inte är lite oklart. Jag kan tänka mig att det är en hint till komprimeraren om hur den ska behandla materialet, d.v.s. resultatet är inte interlaced eller non-interlaced i någon teknisk mening.

Hoppas detta var solklart. :-)

Postad

Bra förklaring Martin... min enda kommentar är:

Om du är ute efter "progressivelook" och inte ska ha grafik eller saker som flyttas i sidled, kör ett projekt som renderar allt progressive. Deinterlace:a alla interlaceklipp då dom annars kommer att få en annan "look".

Ska du ha en "progressivelook" på videoklippen men OCKSÅ använda rörlig grafik. Kör ett interlaceprojekt men deinterlace:a alla interlaceklipp. Dom kommer att få en "progressivelook" ändå eftersom du "tagit bort" fieldsen. Däremot kommer all grafik att renderas med fields och därmed röra sig snyggare. (Detta kan förvisso bli konstigt på datorer då grafiken kan bli kantig/stairsteppad).

För mig låter det som du ska köra mitt alternativ 1 (progressive projekt med deinterlacing av interlaceklippen).

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...