Gå till innehåll

Manus: From Beyond (15 sidor)


EliteMachine

Recommended Posts

Hej!

 

15 sidor skräck/sci-fi kortfilmsmanus...

 

Jag har testat att för första gången göra en adaption av en novell, H.P. Lovecrafts From Beyond... (första gången jag skrivit ett manus också för den delen).

 

Igår fick jag reda på att From Beyond redan finns som film! Jag har varken sett filmen eller läst manus till den... men för er som har så har ni ju verkligen något att jämföra med nu när ni läser detta...

 

Jag är i första hand ute efter kommentarer om själva upplägget och storyn... jag är inte så intresserad av kommentarer på något stavfel eller kommatecken eftersom detta ändå är ett första utkast :)

 

T.ex. så har jag problem med ett stycke som i stort sett bara är scenbeskrivning då karaktären inte vågar tala :) Ska denna scenbeskrivning ens vara med? Eller är det till för storyboard? Utan scenbeskrivning kanske hela den biten blir lite obegriplig när man endast läser manus...

 

Vilket som, skjut iväg era kommentarer, har börjat skriva på en kärlekshistoria istället :)

 

Spännande att få höra lite kommentarer!

 

/M

From Beyond, Manus.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jo det kan vara för mycket V.O., framförallt så behöver jag skala av dialogen och göra den rappare och bara spara det allra nödvändigaste... som det ser ut nu så är det nog lite för mycket onödig dialog tror jag... sen hänger nog V.O. problemet kvar med tanke på Lovecrafts sätt att skriva...

 

Problemet jag har med V.O. är att jag vill ha så få karaktärer som möjligt i berättelsen... dels för att jag tycker det håller kvar den där härliga ensamheten som jag tycker kännetecknar Lovecrafts karaktärer... det blir ju mer skräck på det viset...

 

Men då blir problemet så att säga dialogen... jag måste helt enkelt komma på lösningar där han slipper säga sakerna och visa det istället... måste bara komma på lite finurliga lösningar... jag vill inte att huvudkaratärens ska ha en hund som han pratar med eller liknande... over my dead body! :)

 

Vad tycker ni om dom förändringar jag gjort i själva berättelsen, jag har ju arrangerat om ganska friskt i slutdelarna av berättelsen om man jämför med novellen... jag tror jag måste förstärka huvudkaraktärens "resa" ytterligare samt även förstärka/förbättra det bakomliggande orsakerna till denna "resa" i manusets början...

 

jaja, nu kommenterar jag mitt eget manus, det var ju inte riktigt tanken...

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ju en gammal Lovecraft-fan, men det här var faktiskt inte så bra. Det märks att du inte har någon erfarenhet av filmmanus, för även om det på ytan _ser ut_ som ett filmmanus så _är_ det inget filmmanus. Det är radioteater.

 

Du har massor av berättarröst, dialog och monolog, men inte mycket annat. I flera scener händer det absolut ingenting förutom berättarrösten. Du måste låta mer hända! Du måste berätta med bilder!

 

Jag hoppas verkligen att du kan göra något bra av det här manuset, för det är alltid kul när folk tar sig an "ofilmbara" historier och försöker göra dem filmbara, men ännu har du långt kvar dit.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret! jag kan inte annat än hålla med dig!

 

Det var ungefär detta som jag misstänkte skulle komma :)

 

Show it, dont tell är verkligen ett bra uttryck... ska försöka ändra så mycket som möjligt utan att förlora så mycket av Lovecraftkänslan... det är nog det jag är mest rädd för...

 

Måste tyvärr jobba på ett annat manus nu, skriver dessa sakern under tidspress (till en kurs, suck...) men får ta och skriva om det här i juletider... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...