Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenna!

Någon som vet om Canons kommande XL-A1 spelar in i 1920x1080 alt. 1440x1080 progressive? Isåfall, är det 25p eller 24p?

Tilläggsfråga: Vilken kamera skulle du välja mellan Canon A1 och Sony V1? Glöm inte lägga till ett bra argument!

Haregött så länge //Filip G.

Postad

Den spelar in i HDV = 1440*1080

Sen skall man komma ihåg att detta är teoretisk upplösning. Bara för att formatet tillåter det betyder inte att kameran kan producera det.

A1 har ccder på 1440*1080 men de är interlace. Vilket gör att de inte kan producera en progressiv bild. Men vad Canon har gjort då vad jag har uppfattat är att man gör en progressive scan av chipet vilket betyder att man läser av hälften av fälten vilket producerar 540 linjer. Sen använder man pixelshift för att öka upplsöningen (samma som hvx200). Pixelshift ger teoretiskt 1,5 ggr mer upplsöning. 540*1,5=810 så då kan vi teoretiskt få en bild på 1440*810 på canon, men praktiken ligger på ca 730*600.

Nu är det som sagt svårt att mäta riktig upplösning på kameran. Många faktorer spelar in. och ja den spelar in i 25f.

Mellan a1 och v1 är frågan svår. v1 har bättre vertikal upplösning, men samtidigt så gör dess 1/4 sensor det svårare att få till bra skärpedjup, vilket redan är svårt med 1/3 kameror. A1 ger samtidigt mycket möjligheter att pilla med bilden redan i kameran, något som är önskvärt med HDV kameror.

Så vilken man skall välja. Titta på filmer från båda kamerona och välj den som ger dig den bilden du gillar bäst. I dagsläget skulle jag köpa en a1 (riktigt sugen faktiskt) men jag har bara kollat in ytterst lite material från v1, så jag kan ändra mig. Annars tycker jag nog att a1 ger mest för pengarna.

• 2 veckor senare...
Postad

Någon som vet var man kan hitta material från både A1 och V1?

Ingen annan som kan ge mig bra tips innan det är försent? Just nu lutar det åt en V1.

Postad

Åh vad härligt =)

Är du nöjd med den? Ta lite various shots bara är glad för vad som helst. Vill bara jämföra med lite jag har sett från en Sony V1.

Tack på förhand, Filip

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...