jmalmsten Postad 18 november 2006 Postad 18 november 2006 Ja, jag vet att detta gränsar till Foto/Ljus-avdelningen, men eftersom det handlar om att jag i sommras fått tag på en gammal Konica Minolta systemkamera och jag fotar med den mest på hobby-vis än för filmberättande, och jag misstänker att 35mm riskerar vara mer och mer utdött innan jag kommer upp i den klassen vid rörlig-filmsammanhang... så... Som sagt så har jag snubblat över en vad jag anser hyffsat fin kamera (fick den av morsan, stod å dammade på en hylla (kameran alltså, inte morsan), så man kan ju inte klaga;)) en Konica Minolta FC1 med sånna finesser som Autoexponering, och jag kan tillochmed skruva på en elmotor för att driva fram filmen i hela 1.5fps :o... Jag har tagit ett par rullar med den och första rullen blev lila vid framkallningen... gammal film sa dom... andra rullen löste jag ut idag. och då blev det inte lila... men jag verkar vara rätt så kass på fokusinställningarna, det mesta utom lensflaresen var suddigt. Nu blev det ordbajsvarning igen... Jag har nu en Kodak TMAX 400 "svartvit" rulle i kameran, men min erfarenhet säger mig att eftersom jag har en tendens att fota i skymmning/nattetid, och därför har långa slutartider OCH helt öppen bländare och sällan tar med mig något stativ(gissa var suddigheten kommer ifrån;)) så skulle jag behöva något snabbare, något ruskigt snabbare. Jag vill minnas att jag läst i flera böcker om fotografering att det ska finnas åtminstånde svartvit film i 1600-3000 klasserna... men allt jag hittar stannar på 400, kodaks hemsida har en filmsort som är 800 färg... Det jag är ute efter är alltså svartvit film som är ruskigt snabbt så att jag kan blända ner för skärpedjup som skulle skrämma självaste Greg Toland. Men jag vet inte var jag ska leta... någon som har tips? EDIT: Självklart... man letar och letar och letar... man ger upp, också snubblar man över en sida som har svartvit 1600film ( http://www.scandinavianphoto.se/?63220 )... men då kan jag ju passa på å fråga... denna film... kan jag lämna in den för framkallning eller gör man framkallning och kopiering själv? 0 Citera
carbe Postad 19 november 2006 Postad 19 november 2006 Men här fick man väl inte diskutera film eller? Eller fick man det? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 19 november 2006 Postad 19 november 2006 Gör som jag och framkalla själv! Du kommer spara mycket pengar. 0 Citera
jmalmsten Postad 19 november 2006 Författare Postad 19 november 2006 carbe: det var just det... det handlar ju inte alls om narrativ film eller dokumentärt... endast stillbild på hobbynivå... Kändes ju fel ändå att lägga den i Foto som handlar om ljussättning och narrativ/dokumentärt foto i rörlig bild. Kändes ju knas å lägga den i Filmteknik också, av någon anledning, och då det inte egentligen rör filmmakeri i sig så fanns det för mitt sinne ingen annan utväg... eller? Dr_Strange_Love: tanken har slagit mig... jag har tittat lite på utrustning hos Tradera men känner att om jag ska hålla mig gående och kanske åka nånstans i sommar så måste jag strypa lite utgifter. Eller är digital scanning ett alternativ kanske rekommenderat då jag bor i en etta och enda platsen för kopiering skulle vara garderoben. För Själva framkallningen i sig är ju inte så utrymmeskrävande och kan jag scanna digitalt så behövs ju inte kopieringsutrustningen och platsen/mörkret den kräver... Nu efter ett par dagar så känns det ändå som att jag fick in tråden på fel plats... minns ju flera trådar om digitala stillbildsskanners i filmteknik tror jag... faen! 0 Citera
jernby film Postad 19 november 2006 Postad 19 november 2006 jmalmsten: finns ju massor folk som framkallar till negativ samt förstorar och gör fotografier i mörkrum. Tips: gå till närmast kvarvarande fotohandlare av gamla sorten. Frågan är ju om du ska göra det själv. Går ju men bäst är ju att låta någon annan framkalla filmen till negativ. Sedan från negativ till digitalt genom en skanner. Det blir bra, jag lovar. Billigast och bäst. Du slipper mörka rum, framkallning som i medeltiden eller som före kriget. Gulfkriget alltså. /nils 0 Citera
vilcans Postad 20 november 2006 Postad 20 november 2006 Även snabb film ska gå att framkalla i samma process som de långsamma. Dock hör jag för mig att vissa filmer som heter t.ex. 3200 egentligen är 400-film, som man förväntas pressa. Pressa är alltså när man låter filmen ligga längre i framkallningsvätskan. Det drar upp exponeringen och kontrasten på negativet. Jag testade en gång att exponera en 400-film (TRI-X tror jag det var) efter ISO 3200, och sedan låta den ligga flera minuter längre i framkallningen. Resultatet var inte alls kornigt som jag hade väntat mig, men det hade väldigt hög kontrast på vissa bilder, och märkligt nog väldigt låg kontrast på andra (eller så minns jag det i alla fall). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.