Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har en Cullman stereo-mikrofon CM 30 som jag köpte för ca 9-år sedan till en Panasonic NV-DX1 och har fungerat bra.

För ett halvår sedan köpte jag en Panasonic DVX100-BE och denna kamera har XLR uttag så jag kopplade om sladdarna och satte dit två XLR kontakter och det fungerar men inte lika bra som med telekontakten (3,5mm)på den andra kameran.

Detta märkte jag tydligt när jag filmade vid havet när jag ville ha med vågskvalpet på stranden, ljudet var betydligt svagare med den nya kameran trots att jag skruvade upp volymen till max på kameran.

Jag tycker att ljudet skall bli det samma oavsett om man använder Tele eller XLR-kontakt????

Mycket osäker på Ljud, det slutar kanske med en RÖDE-mic?

Postad

Det kan bero på lite olika saker, jag skulle tro att du bara inte har lika mycket förstärkning i den nya kameran. Men det kan även bero på din koppling som är lite fel, hur har du gjort? Ett tredje alternativ är att din mik skickar en obalanserad signal medans kamerans xlr kontakter kanske bara kan "ställas in" till att ta emot balanserade signaler (lite långsökt men kan vara så), och om du då skickar en obalanserad signal så får du en sänkning.

Brukar inte märka ord men... jag tror inte du har en phonokontakt på miken utan telekontakt.

Postad

Du har rätt Luzer, det är telekontakt 3,5 mm som satt på micken när jag köpte den och inget annat.

Eftersom jag inte kan något om mikrofoner så kan jag inte ifrågasätta vad som är fel eller rätt, det jag vet är att jag delade sladden i två delar eftersom det var en dubbelsladd, jag satte en xlr-kontakt på varje sladd och lödade fast trådarna på 1 och 2.

Tredje polen är orörd (den i mitten)!

Om jag kopplat rätt eller fel vet jag inte men ljud har jag om än lågt!

Om det blir stereo av denna koppling vet jag inte men jag har funderat på att lägga alla trådar på en xlr-kontakt istället och strunta i om det är stereo eller inte.

Typ av mikrofon: Stereo electret capacitor microphone

Pick-up characteristic: Cardioid

Frequency range: 70 to 18,000 Hz

Sensitivity: -68 db,+-3 db (at1,000 Hz)

Impedance: 600 ohm

Jag vet inte om detta säger något om mikrofonen men det är den jag använder!

Kopplingsschema XLR.doc

Postad

Du verkar ha kopplat nästan rätt om jag kan avläsa ditt worddokument rätt :)

Skärmen från telekontakten ska ju ligga på pinne 1 på båda xlr kontakterna, tipen (polen längst ut på telekontakten) ska gå till pinne 2 på xlr kontakt left och ringen (polen i mitten på telekontakten) ska gå till pinne 2 på xlr kontakt right.

Postad

Jo nu ser det mer rätt ut, jag tänker mer att tip (toppen på stereokontakten) är pinne 1 men det spelar ingen roll så länge du vet vilket som hör ihop med vilken lödpunkt på "baksidan".

Din ritning stämmer till vänster xlr men du måste även koppla ringen (mittpolen på telekontakten) alltså 1:an på din ritning till pinne 2 på den andra xlr kontakten (höger) och samma skärm till 1an på höger xlr också.

Postad

Tack för hjälpen!

Jag skall kolla upp lödningarna så dom stämmer!

Jag har läst någon stans att man kan koppla en tråd mellan 1 och 3 eller om det var mellan 2 och 3???

Jag vet inte till vilken nytta eller funktion?

Postad

1 o 3 isåfall, men börja med att inte göra detta. Om du får brum eller konstig signal så kan du prova att länka ihop 1-3 alltså jorden med minuspolen på xlren. Är lite olika vad man rekomenderar som jag läst i allafall.

Postad

En avbalansering görs mellan 1 & 3. Orsaken att du har 6dB mindre volym är att balanseringen består av två parallella men spegelvända signaler som måste summeras....vaffan finns det för bättre ord??

Anyway. Även utrustningen & signalen i övrigt mår bättre av en korrekt balanserad signal.

Postad

Jag kan inte ställa en intelligent fråga när det gäller balansering, men min fråga blir, hur vet jag att den blir rätt balanserad om jag löder mellan 1 och 3????

Kan man mäta på något sätt?

Måste det vara ett motstånd av något slag eller bara en koppartråd?

Postad

Det blir inte balanserat hur du än gör eftersom din mik skickar en obalanserad signal. Sen om du jordar pinne 3 i xlrn eller inte tror jag inte spelar nån större roll för din del. Hade jag varit du hade jag provat att inte jorda först, funkar det bra så kör på det. Funkar det inte bra testa att brygga 1-3 (inget motstånd emellan, bara en kabel / koppartråd. Vill du läsa på mer och kanske bli lite smartare...

http://www.rane.com/note151.html

Postad

Tack för länken Luzer, men jag skolkade på engelsklektionen tyvärr, men jag förstår hjälpligt, men jag hittade en länk till Kjell & Company på Google med utförliga kopplingsinstruktioner, där finns alternativen vi pratar om.

Tack för hjälpen!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...