Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

http://www.kackel.net/filmer/mikrofonbom.wmv

Tjenare. Kolla gärna in länken. Det är en liten film på 30:sek som berättar lite om bomen. Jag byggde den på träslöjden idag, den 15/11 -06.

Idén är väldigt simpel:

1. Jag tog en fyrkantig planka med Bredd 20 x Djup 20 mm, längd 2 m.

2. Jag slipade till den nertill så att man kunde hålla i den med ett bra grepp.

3. Jag byggde en upphängning, väldigt enkelt, med två små plankor. Kolla på bilden där nere.

4. Fäst micken med gummisnoddar, imellan dom "två små" plankorna, så att micken kan sväva fritt emellan. OBS! Anpassa utrymmet imellan dom två plankorna så att din mick får plats ! (Gummisnoddar avskärmar/isolerar ljudet bra)

5. Klart ! Fäst bara sladden på bomen så att den inte dinglar emot !

//Stefan

bild.jpg

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Postad

Häftigt. Jag älskar hemmabyggen!

Det jag skulle tycka var jobbigt om jag använde den där är att mikrofonen pekar rätt fram. Oftast vill man ha den vinklad neråt. Så man kan peka den mot munnen på den som pratar.

Men det är en bra lösning för att komma lite närmare den som pratar eller det som låter. Har du testat den?

Postad
Häftigt. Jag älskar hemmabyggen!

Det jag skulle tycka var jobbigt om jag använde den där är att mikrofonen pekar rätt fram. Oftast vill man ha den vinklad neråt. Så man kan peka den mot munnen på den som pratar.

Men det är en bra lösning för att komma lite närmare den som pratar eller det som låter. Har du testat den?

Den går att vinkla beroende på hur man sätter gummisnoddarna :)

Nej inte än, men jag ska förhoppningsvis testa den imorrn (torsdag)

Micken som är på nu är inte så bra :(,( Men för den sakens skull så kan man ju testa och se om man hör

tex. när man byter grepp)Det är en datormick, men jag ska köpa en riktig lite senare, ungefär samtidigt som jag köper en Panasonic Nv-Gs280 !

Postad

Annars är en "skurkäpp" i aluminium ett mycket bra alternativ,finns varianter på tex coop.ställbara i längd,väger ingenting kostar under 100-lappen typ.

Dock måste man naturligtvis fixa en smidig upphängning ochså.

• 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...