Jump to content

Loopa effekten "trapcode Starglow"

filmkotten

Recommended Posts

Hej!

Jag har en filmsekvens på 1 min. I denna sekvens vill jag få en julgranskula att glittra. Inga problem med det. Men effekten är på ½ sek och skall därefter loopas fram till sekvensens slut och där får jag problem.

Är det någon som kan förklara hur jag jag skall göra loopingen för att det skall fungera. Finns ingen bra förklarande info på trapcodes webplats.

Tacksam för snabb hjälp.

Jag hade renderat ut bara den glittrande julgranskulan som ju var 1.5 sekund som en QuickTime, Animation, RGB + Alpha och importerat den. Sedan hade jag markerat filen och gått till File > Interpret Footage > Main och under Other Options ändrat Loop från 1 till minst 40. Då kommer din 1.5 sekunders film loopa det antal gånger du ber den göra. (40x1.5=60)

Detta kräver dock att dom 1.5 sekunderna är en perfekt loop, är inte loopen perfekt så blir det inget bra eftersom du kommer att se att det "hoppar till" var 1.5 sekund.

Du skrev aldrig vilket program du använde dig av, men så här gör man iaf i AE.

Jag hade renderat ut bara den glittrande julgranskulan som ju var 1.5 sekund som en QuickTime, Animation, RGB + Alpha och importerat den. Sedan hade jag markerat filen och gått till File > Interpret Footage > Main och under Other Options ändrat Loop från 1 till minst 40. Då kommer din 1.5 sekunders film loopa det antal gånger du ber den göra. (40x1.5=60)

Detta kräver dock att dom 1.5 sekunderna är en perfekt loop, är inte loopen perfekt så blir det inget bra eftersom du kommer att se att det "hoppar till" var 1.5 sekund.

Du skrev aldrig vilket program du använde dig av, men så här gör man iaf i AE.

Jo det är AE jag använder. Jag måste alltså rendera den till QT först. Varför kan man inte loopa den i timelinen direkt. Starglow har ju under shimmer en möjlighet att loopa, eller det skall användas i annat fall?

Varför kan man inte loopa den i timelinen direkt.

Det är inget måste att rendera ut filen, men vill du spara renderingstid så bör du göra så här eftersom du bara behöver rendera ut 1.5 sekunder istället för 60. På vissa trögrenderade effekter, tex Fractal Noise, renderar jag alltid ut loopar som är ~6 sekunder långa och loopar det renderade klippet i AE. Det spar renderingstid och framförallt, tiden det tar att köra en RAM Preview minskar dramatiskt. Dom looparna använder jag när jag gör Motion Menues som jag använder i Encore DVD. Du kan loopa direkt på din Timeline men det kräver oftast lite mer mer jobb men framförallt så tar allt mycket mer tid när du sedan fortsätter att jobba. Så att se tex en DVD-menu i realtid trots att det finns Fractal Noise i den är inga som helst problem om man använder färdigrenderade bakgrunder med Fractal Noise plue ev andra effekter i.

Jag har ingen aning om hur lång tid Starglow kräver för att rendera, så du får prova dig fram och hitta den lösning som passar dig och dina behov bäst. Själv renderar jag ofta ut saker som är klara och sparar därmed massor med tid på det, oavsett om det skall loopas eller inte. Att man sedan kan använda dom färdigrenderade objekten på flera ställen i det Project man håller på med gör att man sparar ännu mer tid. :)

Och när man är klar med allt och skall rendera ut det slutliga materialet så säger det ofta bara "tjong" och sedan klingar AE's render chime till och man är klar! :)