Marcel R Postad 14 november 2006 Postad 14 november 2006 Hej. Jag undrar om någon här i forumet laborerat med de olika filformaten för video i syfte att hitta det filformat som passar bäst för bildvisning vid ljudläggning av film/video, i t ex Soundtrack Pro eller Logic Pro? Bäst i det avseende att bilden/videon inte stjäl mer CPU- bus- eller HD-prestanda än nödvändigt. Ett format som balancerar resursåtgången på ett vettigt sätt. Jag har nyligen gått över från PC till Mac och har ännu inte hittat rätt i djungeln bland alla dess videofilformat, även om jag hunnit testa en del... (Edit: Det här var tydligen mitt första inlägg på voodoofilm. Jag har ju varit här och läst i flera år, trodde jag hade skrivit något tidigare... Tack hur som helst för ett toppenforum!) 0 Citera
Pehrbau Postad 15 november 2006 Postad 15 november 2006 Filformaten är ju standardiserade så man får väl hålla sig till de som har störst spridning. Däremot använder de olika redigeringsprogrammen sina egna metoder att hålla i sär ljud och bild med bibehållen synk. 0 Citera
Marcel R Postad 22 november 2006 Författare Postad 22 november 2006 Filformaten är ju standardiserade så man får väl hålla sig till de som har störst spridning. Däremot använder de olika redigeringsprogrammen sina egna metoder att hålla i sär ljud och bild med bibehållen synk. Tror inte du förstod min fråga, eller så förstod inte jag ditt svar. Det handlar inte om distribution utan om efterarbete och ljudpåläggning. Vilket videoformat lämpar sig bra för detta? Någon som kommit fram till något? Kanske är det vanlig lågupplöst MPEG2 som folk kör mestadels ... Exempel: Jag ska ljudlägga en videosnutt åt ett bolag. Med bud kommer en DLT med HDVideo. Inte vill jag nyttja så pass mkt processor- och disktid som det går åt att visa HDVideo (1280x720x24p = uppåt 50mbit/s bara för bilden) på min arbetsstation, utan jag vill ju konvertera detta videoformat till ett effektivare sådant. Lägre upplösning är givet, men frågan är: finns det någon rekommenderad eller vedertagen bärare av videomaterial i sådana här sammanhang? 0 Citera
Max_H Postad 22 november 2006 Postad 22 november 2006 Hänger inte det på vilket ljudläggningsprogram man har? Protools har väl alltid föredragit QuickTime vad jag vet. Men kör man Nuendo eller ngt annat program kan det ju vara annorlunda. Men ett format som går fort att avkoda måste väl vara ett krav. /Max 0 Citera
BasMartin Postad 23 november 2006 Postad 23 november 2006 pro tools gillar QT men ananrs så beror det helt och hållet på vad programmet kan jobba med för format, AVI och quick time är nog de vanligaste! sedan får du labborera med olika upplösningar och kompressioner så att det känns bra och jobba! jag har jobbat mot video klipp med löjligt låg upplösning och det kan bli lite jobbigt ibland. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.