Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag heter Evert och är ny här inne. Jag undrar om nån vet vad man skall göra för att få bättre kvalitet på de videofilmer jag fångar med mitt video-kort. De sparas som en Avi-fil, alltså okomprimerad men det blir ändå "simmig" bild. Jag har en AMD Athlon 64 x 2 3800+ med 2 GB internminne så detta borde ju inte vara når problem.

Postad

Hej på dig Evert!

En annan fråga är också, är det analog video du överför eller digital?

Vad är simmig bild för dig?

Har du ställt in PAL med upplösning 768x576?

För klara gärna lite mer hur du gör och vilken utrustning du har så är det lättare att hjälpa till.

Postad

Hej Stefan. Jag använder en video-kasett där jag stoppar i min vhsc film från videokameran, den är sedan ansluten till tv-kortet (winTv go) där jag fångar in det med en vanlig antennsladd. I inställningarna är det bara okomprimerad (avi) vald. Vilken codex kortet har vet jag inte riktigt, var ser man det?

Postad
Hej Stefan. Jag använder en video-kasett där jag stoppar i min vhsc film från videokameran, den är sedan ansluten till tv-kortet (winTv go) där jag fångar in det med en vanlig antennsladd. I inställningarna är det bara okomprimerad (avi) vald. Vilken codex kortet har vet jag inte riktigt, var ser man det?

Bra, du över för alltså analogvideo. En antensladd är inget bra alternativ. Finns det ingen annan kabel som passar mellan videon och tv kortet? Ofta så passar composit.

Sedan kan du inte titta på datorskärmen på samma sätt som på en TV. TV:n döljer mycket mer av de suddigheter som du får vid videoöverföring av dessa slag.

Jag ser inget egenvärde att köra okmprimerat vid överföring av VHS till digitalt.

VHS ger en bild som i kvalite motsvarar en komprimering till mpg1, lite slarvigt utryckt. Kan du komprimera överhuvudtaget med din mjukvara?

Vad jag förstår så har det följt med en mjukvara med kortet där du kan spela in i det du får in på TV kortet.

Jag har använt ett liknadne kort själv och märkte av att det fanns betydligt bättre programvaror för att ta imot videosignal än det som jag fick med kortet.

Jag rekomenderar Intervideos programvaror som ett första steg.

Postad

ok, tack för tipsen. det finns en s-video ingång på kortet så att jag kan köra direkt från min gamla vhs-filmkamera, men jag får ingen färg därigenom.

Jag har testat att bränna ner filmen med Nero som då komprimerar ner det. Men eftersom jag inte får nån bra bild i avi så blir det ju ännu sämre i komprimerad version, jag ska kolla den mjukvaran du rekomenderade

Postad

Jag har nu sett att ditt kort har componet-video ingång.

Använd denna om din video har en sådan utgång. Annars i värsta fall så fins det adaptrar från scart till component-video.

Jag ser också på Hauppauge:s hemsida att de har en ny programvara "Soft PVR" för detta kort som kan komprimera i olika format med. Använder du det?

Ska du redigera det som du fått över till datorn eller ska du spara det på ett smidigare media än VHS:c ex DVD.

Mvh Stefan.

Postad

jag gjorde en test redigering i ett program och exporterade det till en dvd. men ingen bra kvalitet. har laddat hem en testversion av intervideo som jag ska testa. jag var inne på huappuages hemsida och laddade hem de senaste versionerna häromdagen, men kan ha missat den du nämde, skall kolla det.

Postad
Jag har nu sett att ditt kort har componet-video ingång.

Använd denna om din video har en sådan utgång. Annars i värsta fall så fins det adaptrar från scart till component-video.

Jag ser också på Hauppauge:s hemsida att de har en ny programvara "Soft PVR" för detta kort som kan komprimera i olika format med. Använder du det?

Ska du redigera det som du fått över till datorn eller ska du spara det på ett smidigare media än VHS:c ex DVD.

Mvh Stefan.

Jag han inte se att du hade s-video. Det är bättre än component.

Ingen färg kan bero på att kablen sitter lite löst, mycket känsligt!!

Är kortet inställt på PAL-BG? Det är också viktigt!

Om du tar imot det komprimerat så behöver du inte komprimera det i Nero.

Filerna blir enorma i okomprimerat läge.

Jag tror inte att det blir så stor skillnad i kvallite när du har VHS i botten.

Mvh Stefan

Postad

Har nu också kollat lite på Intervideos hemsida och tycker att WinDVR 3 ser lovande ut. Den kan omvandla videostömmen till DV. Detta är helt rätt för dig som vill redigera dina gamla rullar.

Den har också en funktion för brusminskning.

Postad

laddade hem Intervideo home theatre och testade det. resultatet blev väldigt mycket bättre både genom tvn och s-video ingången. Tack för alla tips. Nu har jag ett ANTAL timmar framför mej med att föra över alla filmer igen. Ha det så bra

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...