Gå till innehåll

Manus: Sanningen om Draculas död. (13 sidor).


_nemo_

Recommended Posts

Fiskade ju efter lite ideér här till en kortfilm med en fladdermus som vi ska filma i slutet av jan/början av feb. Jag och kompisen kom upp med en liten idé som berättar om hur Dracula dog, på riktigt. Detta blev resultatet.

 

Jag har försökt att få manuset att likna Crazy rabbit i både ton och humor, pga kortfilmen tänkte vi ska fungera lite som en reklamfilm för långfilmen.

 

Vi vill ju att filmen ska vara så enkel som möjligt att spela in och färdigställa, resultatet av det gör att den känns lite sammanpressad och stressad just nu. Skulle vilja ha in mer miljöer, kanske några fler karaktärer och inte lika mycket "berättande" i dialog utan hellre i bilder. Så frågan är, funkar denna "förenklade" version? Kan man kanske till och med göra den ÄNNU enklare och avskalad på något bra sätt?

 

Jaja, kom med era gyllene åsikter =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej _nemo_!

 

Tycker att hela det här projektet med Crazy Rabbit är jätte spännande och roligt, Fullkomligt älskar Dockspeleriets ädla konst och tycker det är jätte kul att något sånt här kommer till sverige :)

 

Jag har läst ditt nya kortfilmsmanus och har inga direkta förbättringsförslag... men hoppas dom kan vara till någon nytta iallafall...

 

För det första tyckte jag det var väldigt roligt...

Dialogen med Dracula och Mina är fantastisk... Jag gav dig evigt liv...Och du gav mig klamydia...hahaha klockren...

 

Fast jag tycker att du kanske ska dra ner på ordet Knulla... tycker det används lite väl mycket... med det är min åsikt...

 

Sen tänkte jag efter och jag undrar... om detta inte är lite väl avancerat för att vara en testfilm, Mycket svåra ``Moves´´ för en docka???

(Det går ju att genomföra... det är inte det jag menar... och jag tror att det behöver en hel del planeringsarbete... men, men...)

 

Till sist så vill jag säga och jag vet inte vad andra tycker men det här med att karaktären heter Dracula, och att det utspelar sig i nutid gör mig lite förvirrad... Jag förstår ju att mycket av skämten inte kommer fram om den hade utspelat sig på 1400- talet men det kanske är den del av charmen...

 

Hoppas att mina tankar/åsikter kan vara till någon hjälp

Dessutom undrar jag om den här testfilmen kommer att visas inför någon som är beredd att satsa lite pengar i projektet ???

 

/// Ett Fan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej _nemo_!

 

Tycker att hela det här projektet med Crazy Rabbit är jätte spännande och roligt, Fullkomligt älskar Dockspeleriets ädla konst och tycker det är jätte kul att något sånt här kommer till sverige :)

 

Kul att höra =)

 

Sen tänkte jag efter och jag undrar... om detta inte är lite väl avancerat för att vara en testfilm, Mycket svåra ``Moves´´ för en docka???

(Det går ju att genomföra... det är inte det jag menar... och jag tror att det behöver en hel del planeringsarbete... men, men...)

 

Först var ju tanken att bara filma dockan för att visa hur den ser ut i bild, som en audition typ. Men sen tänkte vi att när vi ändå skulle träffas alla som ska göra Crazy Rabbit i sommar för att testfilma, varför inte göra en kortfilm istället? Blir ju roligare så.

 

Jag ville inte göra den FÖR enkel, utan jag ville ha den lite som ett eldprov, ett genrep inför långfilmen, för att se hur bra samarbetet går med de övriga.

 

Hursomhelst så blir det nog inte denna vi gör nu iaf, just för att den skulle ta för lång tid att göra.

 

Till sist så vill jag säga och jag vet inte vad andra tycker men det här med att karaktären heter Dracula, och att det utspelar sig i nutid gör mig lite förvirrad... Jag förstår ju att mycket av skämten inte kommer fram om den hade utspelat sig på 1400- talet men det kanske är den del av charmen...

 

Det var enbart pga av att handlingen var tvungen att kretsa runt en fladdermus som det blev en sån här story. Att det sedan blev just Dracula är ju för att finns ingen annan känd vampyr och att få reda på hur han EGENTLIGEN dog lät som en rolig idé =). Och om han nu inte dog som det står i historieböckerna (och i Bram Stoker's version) så varför skulle han inte kunna dö i nutid?

 

Hoppas att mina tankar/åsikter kan vara till någon hjälp

Dessutom undrar jag om den här testfilmen kommer att visas inför någon som är beredd att satsa lite pengar i projektet ???

 

/// Ett Fan :)

 

Dom är till hjälp =) Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa och kommentera.

 

Vad du menar med det sista förstår jag inte riktigt? Om den kommer att visas för finansiärer? För att övertyga dom att CR kommer att bli bra? Isåfall, ja =).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hinner inte ge hjälpande feedback, vill bara säga att jag diggar stilen och humorn. Jag skrattade för mig själv när dom smittade varandra med hiv, den tvisten älskar jag.

 

Om ni inte hinner filma den kanske du bara kan korta ner den lite? Kanske tappar kvalité då.

Jag skulle gärna se den inspelad och klar i alla fall.

 

MVH J

Länk till kommentar
Share on other sites

Hinner inte ge hjälpande feedback, vill bara säga att jag diggar stilen och humorn.

 

Om ni inte hinner filma den kanske du bara kan korta ner den lite? Kanske tappar kvalité då.

Jag skulle gärna se den inspelad och klar i alla fall.

 

MVH J

 

Tack =)

 

Den är redan extremt nedkortad från grundidén, målet var att hamna på tio sidor, mindre än 13 kunde jag inte få till slut =). Men kom med förslag och ideér till hur den skulle kunna kortas ner om du har några. Annars blir det nog så att vi gör den längre senare någon gång istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderade lite på vad som isåfall skulle stryka med, men kom fram till att det bara skulle förstöra storyn i det hela. Bättre att skjuta på projektet och göra det på rätt sätt. Nån del kanske inte är helt avgörnade grundhandligen men då försvinner istället stämningen som jag fick av att läsa manuset.

 

Jag får vänta tills ni får tid.

 

Lycka till med dom olika projekten!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderade lite på vad som isåfall skulle stryka med, men kom fram till att det bara skulle förstöra storyn i det hela. Bättre att skjuta på projektet och göra det på rätt sätt. Nån del kanske inte är helt avgörnade grundhandligen men då försvinner istället stämningen som jag fick av att läsa manuset.

 

Jag får vänta tills ni får tid.

 

Lycka till med dom olika projekten!

 

Blir nog så, att jag skjuter upp det alltså. Om nu inte någon här skulle ha en idé om hur man kan skala av historien, då lyssnar jag. Men just nu håller jag på med en annan idé till fladdermusen som är mycket enklare och fokuserar på den.

 

Tack för lycka tillandet =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...