Gå till innehåll

"Grattis på födelsedagen" - Vem du än hade varit idag (Grovmanus, Version 6)


Sonic

Recommended Posts

Nu har jag läst, och även om jag inte förstod mycket så var jag intresserad rakt igenom och jag blev helt såld på introduktionen. Det var väldigt professionellt skrivet, och det är bara några få saker jag skulle vilja anmärka på.

 

Du bör göra berättarrösten till dialog och skriva (V.O.) så att man förstår att det är riktat till åskådarna.

 

När du skriver dialog ska namnen skrivas i stora bokstäver.

 

Som det är nu så står det "Fortsätter" två gånger på samma sida. Jag har aldrig använt "Fortsätter" i mina manus, men är det inte tänkt att en av dem ska vara på nästa sida?

 

Jag noterade bara ett stavfel, och det var på sida 9. Det står att Pontus "står" sig själv i huvudet. Ska det inte vara "slår"?

 

Jag skulle vilja rekommendera att du laddar ner manusmallen på den här sidan: http://www3.sympatico.ca/mbelli/sm.htm Med den så förenklas skrivandet avsevärt. Då får du rätt storlek på texten, rätt typsnitt och korrekt indrag automatiskt, och med en knapptryckning ändrar du mellan dialogläge till scenbeskrivning till rubrikskrivning.

 

Jag gillar det här manuset. Jag kan inte säga att jag förstod allt, men jag gillar när man måste tänka lite själv också. Det höll mig intresserad från början till slut och det var lagom kryptiskt. Det var en väldigt gripande berättelse och dialogen var välskriven. Jag vill inte överdriva, men jag tror att du har chans att gå långt.

 

Lycka till!

 

P.S!

Oops, såg precis att nu tar de betalt för Script Maker, ledsen för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som en bra inledning med starka bilder som väcker intresse; vilken betydelse har/kommer att ha parallellen mellan Tjernobyl- och Oscarshamnsverket, varför nämns Sonic och hans snabbhet (koppling däri till dig själv?), vem är han som jagar och så vidare?

 

Till skillnad mot TheBrotherOfLight så tycker jag inte att en utförligare dialog skulle ge manuset så mycket. Bilderna och symboliken kan vara stark nog i sitt berättande, men saker och ting behöver sin förklaring.

 

Så, om du kan väva ihop dessa planterade trådar på ett snyggt sätt och få dem att berätta din historia så tror jag att det kan bli ett kanonmanus!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för berömmet!

 

Vore kul att se hur fortsättningen följer på detta manuset, så skicka gärna in det färdig resultatet när sådant finns.

 

... och du, när det blir dags, välj Tessin! Har själv gått på Gripen... hahaha ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...