Gå till innehåll

Musik på youtube/kortfilm/på resande fot - behöver råd


Utbrytarkungen

Recommended Posts

Hej,

Jag har nu ägnat en massa tid åt att jämföra olika alternativ men nu känner jag att jag skulle behöva utomstående hjälp. Mitt främsta behov är alltså en kamera att filma mig själv när jag spelar och sjunger gitarr etc. men jag har även vissa planer på att börja med kortfilm, och kanske ställa upp i tävlingar. Detta vill jag ha till en rimlig prisnivå, från 2500 till 5000 kanske. Därför har jag kollat på både kompaktkameror, systemkameror och videokameror.

 

Mina tidigare erfarenheter med videokameror har dock inte varit särskilt bra. Jag köpte en Sony HDR-CX115 och filmade min egen musik hemma. Till min besvikelse så fann jag denna lösning alldeles för krånglig. Min dator klarade inte av de höga upplösningarna, och uppenbarligen så sparades allt i så kallat .m2ts-format vilket gjorde att jag bara kunde se filmerna i det medföljande programmet. Den nödvändiga konverteringen tog dessutom evigheter (typ 30 min för 4 min film). Slutprodukten kändes inte ens bättre än många andra youtube-klipp inspelade på billigare saker. Jag lämnade alltså tillbaka kameran.

 

Nu vet jag ju att många andra haft helt andra upplevelser än vad jag haft, så det kan ju mycket väl bero på mig. I vilket fall så är det den "kamera-klassen" som jag för tillfället är minst intresserad av just av denna historia, men jag hör gärna invändningar på detta.

 

En systemkamera à la 550d känns därför som det alternativ som skulle ge mig bästa kvalité och komfort. Frågan är dock om priset inte kommer att rasa iväg en aning, med objektiv och allt. Jag har i och för sig redan objektiv för canon, men frågan är hur bra ett filmobjektiv bör vara?

 

Det tredje alternativet, kompaktkameror, tilltalar mig dels för dess pris och dels för dess storlek. Jag har nämligen vissa planer på att kanske göra en "musik-vlogg" som skall följa mig under min planerade europa-resa som backpacker/gatumusikant. I denna situation är givetvis storlek av stor vikt, och därför har jag till och med tittat på kameramobiler så som Nokia N8 för absolut största kompakthet. Är osäker på dess kvalité dock, och om den nödgar extern mik (men detta kanske är ett måste oavsett?).

 

Den kamera som just nu känns mest lockande är kompakt hybridkameran Panasonic Lumix DMC-FZ38 som jag sett på blocket för 2500. Den verkar dessutom ha en ok inter mick som kanske skulle kunna funka on the road. Här är ett videoexempel: http://www.youtube.com/watch?v=LSbrLAHltbk&NR=1&feature=fvwp Å andra sidan har den väl inte tillräckligt bra bild för om man skulle göra kortfilm för tävlingar - åh vad svårt! Det kanske inte ens är möjligt för mig att hitta en ensam kamera som täcker alla mina behov i den här prisklassen. Vad tror ni?

 

Tacksam för svar. (Sorry att att blev så långt)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en slö dator och inte har råd att skaffa allt det som krävs kring en Canon systemkamera, titta på OLYMPUS PEN E-PL2, en liten systemkamera med möjlighet att kolla in extern mik, spelar in på MPJEG-format (720p) vilket är relativt lättjobbat på dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den dator jag har nu är en Dell latitude d620 med en dubbelkärnig 1,66 ghz processor (http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27253). Innan jag reser kanske jag hinner få tag på en typ Asus Eee dator som jag då använder under resan för att redigera och ladda upp. Skall inte dessa klara av 1080p?

 

Den där Olympus-kameran verkar fin, men priset verkar ligga på ca 5500 inkl. objektiv (kollade på prisjakt). Detta är ju nästan vad man skulle kunna få ett nytt 550d-hus för. Skulle det inte vara bättre att då satsa på ett sådant och hellre spela in i 720p på det om min dator nu inte klarar mer? Jag har som sagt objektiv till canon och jag gissar att de inte är sämre en de som ingår i olympus-paketet, eller? Här har ni dem: normal, och tele.

 

Hur är det egentligen med kortfilmstävlingar, skall alla vara i 1080p numera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte nog på den billigare äldre PEN E-PL1. Men visst 550D är helt ok, jag har en själv. Dina objektiv kräver ljus, antingen utomhus eller lampor inne.

 

De flesta festivaler tar fortfarande DVD:er (ja utom Göteborg dårå...)

Länk till kommentar
Share on other sites

1,66 ghz processor. Innan jag reser kanske jag hinner få tag på en typ Asus Eee dator som jag då använder under resan för att redigera och ladda upp. Skall inte dessa klara av 1080p?

 

Nej och nej.

 

DSLR är avlägsen med den budgeten, du ska ha råd med objektiv också. Eller börja tjafsa med 35mm-adapter till en lågbudet kamera, fast spara lite mer känns ju som det smartaste valet. Som med alla andra hobbys så kostar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag tänkte nog på den billigare äldre PEN E-PL1. Men visst 550D är helt ok, jag har en själv. Dina objektiv kräver ljus, antingen utomhus eller lampor inne.

 

De flesta festivaler tar fortfarande DVD:er (ja utom Göteborg dårå...)

 

Det får nog bli något liknande en PEN. Men är du säker på att dess filmformat är tillräckligt lätthanterligt? Jag antar att det inte finns så många lättare alternativ. Såg dock att PEN har en inspelningsbegränsning på 7 min i högupplösning. Detta känns lite jobbigt.

 

Fann ett alternativ dock: Sony NEX 3, vad tror du om den? Lite dyrare men har längre max inspelningstid och verkar vara bättre i sämre ljusförhållande (med standard normalzoom-objektiv), saknar dock extern mickingång.

 

Aja, jag vill inte hålla på att vela i evigheter...

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som Oller säger har du inte datorkraft för att redigera nyare format. Har datorn Firewire kan du alltid satsa på en gammal HDV-kamera + extern mic Typ Canon HV20/30/40 och få riktigt bra resultat.. En ny HV40 går på ca: 6000:-

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...