Zarakow Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Hej! En av mina svagheter i skrivandet har länge varit dialoger. Framförallt har jag haft problem med att få fram dialogens undertext på ett bra sätt. Antingen har det blivit för mycket "rakt på sak" och karaktären säger precis vad han/hon känner/tycker, eller också har dialogen bara känts konstlad när jag försökt få in en intressant undertext i dialogen. Nyligen provade jag dock att skriva exakt vad karaktärerna tyckte och kände för att sedan banta ner dialogen i olika omgångar samt skrev om en hel del av den. Det fungerade faktiskt ganska bra, men det kändes svårt att veta om det skulle framgå tillräckligt tydligt vad karaktärerna avsåg. Hur arbetar ni med dialogens undertext och när i processen börjar ni "fila" extra mycket på den? /H 0 Citera
unbornichen Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Folk säger inte alltid det dom menar, och menar inte alltid det dom säger. Jag är väldigt mycket inne på att jobba med ansikts- och kroppsuttryck, då får man ju bara skriva i manus precis hur personen känner sig, och sen kan dialogen rullar sitt eget liv ändå. så får regissör och skådespelare uppgiften att det ska komma fram i scenen hur personerna känner sig. 0 Citera
Zarakow Postad 2 november 2006 Författare Postad 2 november 2006 Fast det är ju en dödssynd att skriva beskriva hur en karaktär "känner sig" i ett manus. Jag har dock börjat att göra det för att vara "friare" och snabbare få scener nedskrivna. Blir mer flyt då än att sitta och vara "smart" första gången man skriver en scen. Senare kan man ju alltid fixa till scenen. En av klassikerna i manuslitteraturen gällande "subtext" är ju från "Dirty Harry - filmerna". "Yeah, come on, go for that gun of yours and I'll be the happiest man on earth to put a bullet in your face" blir... "Go ahead, make my day" Funkar bra ...less is more. ...det gäller bara att komma på det... ;-) /H 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.