Jump to content

7 nybörjarfrågor ang elements 3.0

micked

Recommended Posts

Hej

Jag har precis börjat att redigera min första film, den årliga fiskeveckan i fjällen med grabbarna. Har läst en hel del här på forumet och lärt mig massor, låt vara att utgångspunkten var noll.

Premiere verkar vara populärt och därför testar jag nu Premiere Elements 3.0. Hittills känns det väldigt intuitivt och jag skulle aldrig kunnat drömma om att jag skulle komma så här långt på egen hand, på så kort tid dessutom.

Har dock ett par frågor på saker som verkligen ställer till det för mig och där jag inte lyckats hitta någon vägledning i varken forumet eller hjälpen. Vore väldigt tacksam om någon av er kunde peka ut vägen.

1. Går det verkligen inte att redigera en "title", det verkar vara helt omöjligt men så knäppt kan det väl inte vara?

2. Jag följde den utmärkta guiden för hur man maskar ex ett ansikte. I mitt fall är det en ganska lång scen med ett förhållandevis litet område som skall maskas. För varje bildruta man flyttar sig genom så skapas det ju ett slags spår av maskeringen och till slut blir det nästan omöjligt att se bakgrunden och veta var man ska centrera masken. Finns det något sätt att stänga av så att spåret inte visas?

3. Om jag vill maska två ansikten, måste jag då skapa två nya lager (en med filmen i mosaik och en ny title) eller finns det fiffigare sätt?

4. Går det att låsa fast ett filmklipp/ljudspår på tidslinjen så att det inte flyttar sig när man petar på klippen som ligger före?

5. Tror inte jag fattat detta med titles riktigt, för jag ville ändra färg på texten men det verkar inte gå. Det går att välja färg i color properties, men inget händer?

6. Finns det något enkelt sätt att ta bort vindljud (läs filter etc) eller ska man göra manuella inställningar nere i Audio-spåret?

7. Finns det några filter som man som regel alltid ska köra? Jag tänker på saker som automatisk korrigering av färger, skakningar etc.

Jag har hur många frågor som helst kvar, men jag tror att jag stannar där.

På förhand tack!

//Mikael

Jag försöker att ge dig svar här! :)

1. Går det verkligen inte att redigera en "title", det verkar vara helt omöjligt men så knäppt kan det väl inte vara?

Dubbelklicka på din Title så öppnas Titler där du kan redigera dina Titles.

2. Jag följde den utmärkta guiden för hur man maskar ex ett ansikte. I mitt fall är det en ganska lång scen med ett förhållandevis litet område som skall maskas. För varje bildruta man flyttar sig genom så skapas det ju ett slags spår av maskeringen och till slut blir det nästan omöjligt att se bakgrunden och veta var man ska centrera masken. Finns det något sätt att stänga av så att spåret inte visas?

Om jag förstår dig rätt så blir svaret nej. Du kan däremot ta bort "spåret" om du klickar på tex Image Control i Properties Panel. Men så fort du börjar flytta din title manuellt eller markerar Motion så är spåret tillbaks. Spåret finns där för att ge dig en visuell vägledning om var och hur ditt objekt kommer att förflyttas. Men jag håller med dig om att det kan vara ivägen ibland.

3. Om jag vill maska två ansikten, måste jag då skapa två nya lager (en med filmen i mosaik och en ny title) eller finns det fiffigare sätt?

Vad jag vet så måste man skapa två nya lager. Lite omständigt, men det löser problemet. Jag testade det själv igår i Elements och det var den enda lösningen.

4. Går det att låsa fast ett filmklipp/ljudspår på tidslinjen så att det inte flyttar sig när man petar på klippen som ligger före?

Ja och nej! Du kan inte låsa några spår i Elements. Men, om du håller ner din Ctrl-tangent och håller den nertryckt när du släpper klippet så kommer det att fungera precis som du vill ha det. Om du håller ett klipp med musen på ett spår utan att släppa det och sedan trycker på Ctrl-tangenten så ser du hur "hajtänderna" på klippet försvinner.

För att snöa in på teori:

När du bara drar klippen till din Timeline i Premiere Elements gör du en Insert Edit. När du gör samma sak men håller ner Ctrl-tangenten gör du en Overlay Edit. I Premiere Pro fungerar det precis tvärtom.

5. Tror inte jag fattat detta med titles riktigt, för jag ville ändra färg på texten men det verkar inte gå. Det går att välja färg i color properties, men inget händer?

Se till att det objekt du vill ändra färg på är valt med Selection Tool.

6. Finns det något enkelt sätt att ta bort vindljud (läs filter etc) eller ska man göra manuella inställningar nere i Audio-spåret?

Nej tyvärr, ljudhanteringen är väldigt begränsad i Premiere Elements.

7. Finns det några filter som man som regel alltid ska köra? Jag tänker på saker som automatisk korrigering av färger, skakningar etc.

Auto Color, Auto Levels, Auto Contrast samt Shadow Highlight är bra filter. Shadow Highlight om bilden tex är väldigt underexponerad. Det finns inga filter för att ta bort skakningar i Premiere Elements, åtminstone inte vad jag vet. Jag använder bara en trialversion, så helt säker är jag ju inte. :)

Man skall inte använda dom av slentrian, utan bara när dom behövs tycker jag. :)

Tack för det snabba och utförliga svaret, dessutom av mr maskeringstutorial himself, stort!! Här kommer direkt ett par följdfrågor samt konstateranden.

Dubbelklicka på din Title så öppnas Titler där du kan redigera dina Titles.

Jag har prövat precis allt. Gått igenom samtliga menyer, läst i hjälpen etc etc. Att ändra en title verkar omöjligt, om jag tex dubbelklickar på den öppnas det upp i "preview" där jag kan spela upp det. Någon "Titler" verkar iaf inte jag ha?

Om jag förstår dig rätt så blir svaret nej. Du kan däremot ta bort "spåret" om du klickar på tex Image Control i Properties Panel. Men så fort du börjar flytta din title manuellt eller markerar Motion så är spåret tillbaks. Spåret finns där för att ge dig en visuell vägledning om var och hur ditt objekt kommer att förflyttas. Men jag håller med dig om att det kan vara ivägen ibland.

Tack, det var smart att klicka på properties så slipper man se det tillfälligt iaf!

Vad jag vet så måste man skapa två nya lager. Lite omständigt, men det löser problemet. Jag testade det själv igår i Elements och det var den enda lösningen.

Ok, egentligen "no big deal". Jag testade först att ha två "track matte", kopplade till varsin title men det fungerade inte. Tror som sagt att poletten inte riktigt trillat ner för mig kring detta med titles...

Ja och nej! Du kan inte låsa några spår i Elements. Men, om du håller ner din Ctrl-tangent och håller den nertryckt när du släpper klippet så kommer det att fungera precis som du vill ha det. Om du håller ett klipp med musen på ett spår utan att släppa det och sedan trycker på Ctrl-tangenten så ser du hur "hajtänderna" på klippet försvinner.

Testade det där, några hajtänder ser jag inte istället har jag två små fyrkanter med en liten pil mitt emellan. Utan ctrl intryck så pekar pilen till höger, med ctrl intryck så pekar den istället nedåt. Tyvärr verkar det inte göra någon skillnad, jag testade att dra in ett klipp och docka detta precis bakom det sista klippet. Sedan tar jag och förkortar detta och då ligger inte det nya klippet kvar (med ett glapp emellan) utan det följer med och fortsätter vara dockat mot det närliggande.

Den egentliga anledningen till att jag frågar kring detta är att jag misstänker att enda sättet att göra maskningen av den där långa scenen är att dela upp den i flera delar (inte scenen utan titlen). Då vill jag ju att det tidsödande maskjobbet verkligen förblir synkat med övriga filmen, annars kommer ju maskningen att plötsligt ligga helt fel om jag råkar göra något dumt som att förkorta eller förlänga scenen. Eller är det något som jag totalt missar här?

Se till att det objekt du vill ändra färg på är valt med Selection Tool.

Detta är helt sjukt! Jag inser att min trovärdighet just nu förvandlas till ett minimum men jag testade detta i alla oändliga kombinationer igår. Bland annat markerade jag texten och försökte ändra färg, utan resultat. När jag prövar nu igen kan jag tom ändra färg på enskilda bokstäver. Inklusive ändra färg på cirklar mm, det gick inte igår, eller rättare sagt, det verkade som att det gick, jag fick välja färg och allt men sen hände ingenting alls.

Auto Color, Auto Levels, Auto Contrast samt Shadow Highlight är bra filter. Shadow Highlight om bilden tex är väldigt underexponerad. Det finns inga filter för att ta bort skakningar i Premiere Elements, åtminstone inte vad jag vet. Jag använder bara en trialversion, så helt säker är jag ju inte. :)

Man skall inte använda dom av slentrian, utan bara när dom behövs tycker jag. :)

Jag kör också trial, finns det skillnader i denna jmf med den riktiga?

Problemet är att är man riktigt grön så har man ingen riktig koll på om filmen är underexponerad eller har taskig vitbalans etc. Iaf inte jag, men jag testar mig fram och ser om det blir någon skillnad med de filter du nämner, tack!

Stort tack för hjälpen!!!

//Mikael

Aaaaah, jag dubbelklickar på videospåret, inte uppe till vänster i available media. Det var säkert det du menade, skönt, tyckte väl att det var märkligt att man inte skulle kunna ändra dessa. Nu kan jag gå och sova med gott samvete!

Tyvärr verkar det inte göra någon skillnad, jag testade att dra in ett klipp och docka detta precis bakom det sista klippet. Sedan tar jag och förkortar detta och då ligger inte det nya klippet kvar (med ett glapp emellan) utan det följer med och fortsätter vara dockat mot det närliggande.

Håll ner Ctrl-tangenten när du förkortar klippet så följer inte klippet som ligget till höger med.

Jag kör också trial, finns det skillnader i denna jmf med den riktiga?

MPEG-video som man importerar eller exporterar har Adobes logotyp längst upp till vänster i bilden. Jag tror att det är den enda skillnaden mellan trial och fullversion.