Gå till innehåll

Efter vinter - kortfilmsmanus att kommentera!


Mag

Recommended Posts

Det var intressant att läsa, men...

 

Går det att korta? Det är väldigt långa passager där det inte händer något. Jag anar att det är litegrann meningen, men det är risk att det blir tråkigt.

 

Skriv inte karaktärernas namn med stora bokstäver, förutom första gången det nämns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren! Det är bra synpunkter som dyker upp och jag tar till mig, det skall ni veta. Det känns jättekul att få feedback!

 

Jag är dock lite nyfiken på vad för homoerotiska undertoner som finns? Har inte medvetet planterat något sånt, men det stör inte mig om någon skulle uppleva Samuel och Johannes som homsexuella. Men, hur menar du Ed, på vilket sätt är det konstigt?

 

:)

 

/Magnus

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag skummat igenom manuset igen och här är lite kommentarer. Generellt sett kan det bli en väldigt stämningsfull film om den görs på rätt sätt, fast antagligen även långsam och småseg. Miljön är lite småsurrealistisk. Det framgår inte var handlingen utspelar sig, och det verkar inte som om soldaterna gör någon egentlig nytta. Varför "tillfångatar" Samuel Elena?

 

Drömsekvensen i scen 8 upplever jag som lite konstig. Tidigare har de varit så nonchalanta och inte brytt sig så mycket om att det är krig. Det verkar inte som om de är särskilt rädda. Men drömmen verkar ju obehaglig. Menar du att Samuel är undermedvetet rädd för kriget, men brukar dölja det?

 

När Samuel går och lägger sig igen i scen 13 känns det tjatigt. Kan du visa att det går några dar på något annat sätt? Och drömmen i scen 14, vad vill du säga med den? Halsduken i scen 17 är också lite skum. Symboliserar den något?

 

Soldaterna i scen 21 måste vara nära eftersom vi hör dem tala ryska, men varför ser vi dem inte?

 

Slutet är det konstigaste av allt. Var det Elena som dödade Johannes? Varför är Johannes barfota? Vad var ljudet av grenen som knäcktes i scen 23?

 

Ja, det är många oklarheter. Allt måste ju inte framgå, men jag tycker att det är för många oförklarade händelser. Det är risk att det bara blir konstigt alltihop.

 

En annan sak är att jag inte får någon känsla för karaktärerna. Ja, Johannes och Samuel är lite bögiga i början, eller så är de bara som goda bröder. Men vem är Samuel egentligen? Vad har han för mål? Och Elena, vem är hon? Vad gör hon ute i skogen?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tyckte det framgick på ett fint sätt att Elena dödade Johannes och snodde hans skor.

en grej jag tänkte på var att de sover under bar himmel. om de har ett läger borde de inte sova i tält då? det kanske var jag som föreställde mig att det var vinter eftersom det var väldigt kallt utomhus idag, men ändå.

 

har du sett Dead Man med Johnny Depp? fick lite av den irrande känslan av att vara ute i ingenstans.

 

Elenas lojalitet med Samuel känns lite omotiverad.. vad hindrar henne från att bara sticka därifrån?

 

annars kan jag bara hålla med Ed om homoerotiken, men det behöver ju inte vara en negativ aspekt. han kanske kan ha en bild på sin familj istället för flickvännen? eller nja det lät inte så bra

 

/ dejv

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...