Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här är lite olika klipp mellan olika filmsorter (Super8) som har använts i en och samma kortfilm Westsider:

http://www.westsiderfilm.com/clips.html

Mina omdömen om klippen:

Velvia 50D: Mycket skarp bild med mycket lite synbart korn. Men mycket fylliga (och förföriska) färger som dock ser överdrivna och onaturliga ut. Fast kan fungera om man vill ha en stilistisk look.

Kodachrome 40T: Såg bra ut med mer korn och en aning sämre skärpa jämfört med V50D men med mera naturliga färger.

Vision 200T: Synligt gryn (dock ej störande) men med en underbar bild i sin helhet med mycket bra skärpa och naturliga färger. Den bästa av dem alla.

E100D: Detta klipp gör inte denna filmsort någon rättvisa. Det ser ganska kornigt ut men färgerna är ganska o.k. även om det ser lite väl fylligt ut. Skärpan motsvarar K40 men kameran är riktigt kass med dålig registrering (bildstillestånd), varierande exponering och ljusinsläpp. Jag har sett betydligt bättre resultat med mindre korn. Detta klipp ser t.o.m. värre ut än E64T, när det gäller kornighet, vilket det vanligtvis inte är.

7240: Denna ser riktigt dålig ut. Den har den där gamla och dåliga Super8-looken, med en massa korn, onaturliga färger och mycket dålig skärpa. Det ser inte bra exponerat ut heller.

Kodak 160-G: Denna såg sämst ut av alla. Det finns nästan ingen färg kvar och kornigheten är bara för mycket! Men den har trots allt bättre skärpa än 7240. Det sämsta bildmaterialet av alla.

Fuji 64T: Detta bildmaterial ser ganska bra ut. Det påminde om K40. Kornet var synligt men det hade bra och naturliga färger samt bra skärpa.

E64T: Detta var en överraskning! Det såg bättre ut än E100D när det gäller kornighet men hade samma färger (kanske en aning naturligare) och skärpa. Registreringen var bättre än med E100D klippet så det hade en bättre kamera. Antagligen den näst bästa bilden.

Sammanfattning: Mest förvånad är jag hur Ektachrome 100D såg ut, jämfört med Ektachrome 64T. E64T såg bättre ut jämfört med E100D. Men jag tror skillnaden till stor del kan bero på en sämre kamera i E100D:s fall. Vision 2 var en fröjd för ögat. Det såg mest proffessionellt ut och såg nästan ut som 16mm.

Postad

Jäkligt bra idé att lägga upp test klipp! skulle vilja att KODAK gjorde detta! samma motiv med olika film typer! Men Vilken hejdlöst slö sida helt meningslöst stora filer! har inte läst ditt omdömme än! gör det efter jag själv har kollat!

Postad

håller i stort sett med. de enda filmsorterna som känns fräscha är v2 200t, e64t och e100d, i ungefär den brahetsordningen. tror dock på e100d ordentligt om kameran bara hanterar den. älskar den i 16. kodahrome ser riktigt cool ut men helt bisarrt i färgerna när man jämför. någon med sjuk hjärna använde detta velviaklipp för att visa att det inte alls är något fel på hudtonerna. nära definitionen av ironi tycker jag. de andra är väl mest med för skojs skull.

/mattias

Postad

Hej. Jo det såg bra ut, en del iallafall! Men blev besviken på mycket! Sen kan jag ha svårt att konsentrera mig när dom inte utnytjat filmern för fem öre! Varken vackert foto eller helt "test-annonymt" bara dåligt rakt igenom! Till och med dom stuma skådespelarna skrek överspelat m.m. Men men.. v2 200T så bra ut! e64T Har jag sätt mycket bättre kvallite av här i sverige! Men det

va minst sagt intressant!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...