Jump to content

Två grafikkort?

pld

Recommended Posts

Hej!

Jag vill kunna ha två monitorer och en tv-skärm när jag redigerar. Jag har ett Ati Radeon X700PRO grafikkort och på Atis hemsida, http://apps.ati.com/ATIcompare/result.asp ,står det att det inte går att ha två monitorer så jag undrar om man kan köpa ett till Radeox X700PRO-kort för att få det att fungera med två monitorer eller ska man köpa ett helt nytt grafikkort som det fungerar att ha två monitorer?

/Jesper

Vilken dator (operativsystem) och vilket redigeringsprogram? Har du XP kan du i de flesta fall köra två st grafikkort men det är långt ifrån alla redigeringsprogram som stöder tv-ut via grafikkortet.

/Max

Ja,jag har Windows XP och redigerar med Avid Xpress Pro HD.

/Jesper

Avid har alltid varit förtjusta i nVIdia kort och kör du senaste versionen (5.5X) så får du ingen overlay alls om du skaffar exempelvis ett ATI X1600/X1800 kort. Borde frågat om det var AGP eller PCIexpress? Plus om du vill ha tv-ut med SD, DV eller HDV också...

/Max

Tack för svaret. Jag har nu kollat på Avids hemsida och kollat på grafikkort, PNY Quadro FX 550, dem rekommenderar och då är frågan om man inte kännar på att köpa ett PNY Quadro FX 550 grafikkort istället för ett till Radeon X700PRO?

Jag ser nu att det verkar som det kortet PNY Quadro FX 550 inte har tv-out och jag har funderat på att köpa en Sony DSR-11 DV-bandspelare. Jag har för mig att jag har läst att man kan använda den och koppla till en tv och genom så få tv-out. Stämmer detta?

/Jesper

Tack så jätte mycet igen Max! Gör nog så att jag tar bort Ati kortet och ersätter det med något av dem korten som Avid rekommenderar.

Vet du om det behövs någon special kabel från bandaren till tvn och man kan väl använda vilken sorts tv som helst eller måste den ha pc-ingång?

/Jesper