pld Postad 9 oktober 2006 Postad 9 oktober 2006 Hej! Jag funderar på att köpa en bärbar PC (försök inte övertala mig till Mac, har redan hittat en PC som jag vill ha) och redigera med Avid Xpress Pro HD på den och när jag köpte mitt Avid följde det med en Usb-nyckel som sitter i min stationära dator just nu för att få Avid att fungera. Men hur ska jag då göra om jag vill ha Avid på min bärbara dator? Är det bara att dra ut Usb-nyckeln från den stationära och sedan sätta den på den bärbara när den bärbara ska användas? Eller måste man skaffa en till nyckel av Avid? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 9 oktober 2006 Postad 9 oktober 2006 Precis så det funkar. Du måste alltså flytta USB-dongeln mellan datorerna - detta för att du inte ska kunna köpa ett program som du sen kör på 10 datorer samtidigt. Du kan alltså installera programmet på 1000 datorer om du vill men det går bara att starta Avid på den burk dongeln sitter i. Men kolla så laptopen VERKLIGEN funkar med AVid innan du köper den... Sumpar du dongeln är det "tough luck" - du får köpa ett nytt program. Det är alltså dongeln du betalar för. /Max 0 Citera
pld Postad 9 oktober 2006 Författare Postad 9 oktober 2006 Men kolla så laptopen VERKLIGEN funkar med AVid innan du köper den... Tack för det snabba svaret men vad menar du med att kolla så att den fungerar med laptopen? Ska jag kolla så att den klarar avids systemkrav? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 9 oktober 2006 Postad 9 oktober 2006 Bara för att den klarar systemkraven är det inte säkert att den fungerar med Avid... (det ska ju inte vara lätt gudbevars...) Har sett massor av exempel på laptops som är toksnabba och har det senaste av allt men som ändå inte fungerar (se den andra tråden om grafikkort - har du ett X1600 grafikkort i din laptop, ganska vanligt, så får du ingen overlaybild på dataskärmen). /Max 0 Citera
pld Postad 9 oktober 2006 Författare Postad 9 oktober 2006 Bara för att den klarar systemkraven är det inte säkert att den fungerar med Avid... (det ska ju inte vara lätt gudbevars...) Har sett massor av exempel på laptops som är toksnabba och har det senaste av allt men som ändå inte fungerar (se den andra tråden om grafikkort - har du ett X1600 grafikkort i din laptop, ganska vanligt, så får du ingen overlaybild på dataskärmen). /Max Fan, den datorn jag har kollat in har radeon X16000. Betyder det att det inte kommer fungera att köra Avid på den och vad menar du med overlaybild, att det inte kommer visas någon bild? /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 11 oktober 2006 Postad 11 oktober 2006 Mao - dina "videofönster" kommer att vara svarta... Leta efter en annan laptop med GeForce-grafik istället. /Max 0 Citera
pld Postad 11 oktober 2006 Författare Postad 11 oktober 2006 Tack så jätte mycket Max! /Jesper 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.