Jump to content

Låta DVD Programmet Rendera?

video_sync

Recommended Posts

En dum fråga kanske?

När jag jobbat klart med en videofil i till exempel Vegas, skall jag exportera ut den till AVI Okomprimerat för att sedan dra in den i ett DVD Authoring program och låta det programmet koda om AVI filen till en MPEG-2 fil, eller är det lämpligare för mig att själv komprimera videofilen till MPEG-2 för att själv kunna ställa in alla de små extra parametrarna i MPEG-2 filen?

Det blir ju ingen kvalitets förlust märkte jag, då DVD authoring programmet inte började koda om den redan färdiga MPEG-2 filen när jag drog in den i DVD programmet. Den färdigställde bara skivan, ljudspåret var också redan klart i AC-3 Stereo sedan i Vegas.

Om jag själv skall komprimera MPEG-2 filen, är det bäst att ta Variabel Bithastighet eller Constant? Vill gärna lära mig hur det bästa sättet är!

Har dock tidigare ALLTID renderat den färdiga filen till PAL DV AVI (då jag jobbat med klipp från mini dv kameran, samt lagt på lite effekter här och var), och låtit DVD Authoring programmet komprimera till MPEG-2, och det har fungerat fint! Men vad är den bästa lösningen?

Tack på förhand!

Hej!

Om du skall välja CBR eller VBR beror på bildens innehåll eller snarare hur snabbt bildens innehåll förändras mellan var bildruta. Vid snabb förändring som t ex vid en panorering i ganska snabb takt och där det är mycket små detaljer i bilden (t ex löv på träd) så kan det löna sig med VBR - variabel bit rate (2-pass). Då bör man nog också ligga så högt man vågar med max bitrate - dock inte över 8000kb/s - med tanke på att ljud och ev textning också skall finnas med i dataströmmen på skivan.